Той десе, қу бас домалайды
Қазақ халқы «Жиған-тергенің тойға шашылсын» дейді. «Той – халықтың қазынасы» дегені және бар. Әрине, тойды кім қалай жасаймын десе де өз еркі. Дегенмен, «Аттыға еріп, жаяудың таңы айрылыпты» дегендей, «анадан қалмаймын, мынадан қалмаймын, менің ұлым немесе қызым кімнен кем?» деген ата-ана жалған намыстың жетегінде жүріп, шабылып, шашылып, толып жатқан банктерден несие алып, той жасап жатады. Бірақ, одан кейінгі салдары қазір көпті қажытып жүргені жасырын емес.
Жалпы қазақ халқында тойдың түрі көп. «Шыр» етіп дүниеге нәресте келгеннен басталатын той сол балаңыз ер жетіп, үйленгенше жалғаса береді. Оның сыртында мерейтойлар бар. 40, 50, 60, 70, 80, 90 деп кете береді. Тойға кететін шығынды саусақпен санай бастасақ есеп жоқ. Құда-жекжатқа беретін китің, қалың мал, кешірім дегендерден бөлек жастардың тойға дейінгі бас қосуы, тойдан кейін баратын кафе, кортеж секілді жолдан қосылған «салт-дәстүрден» басың айналады.
Қазіргідей жағдайда өзекті болып тұрған мәселелердің бірі қазақ тойындағы ысырапшылдық, бәсекелестік – бүгінгі тақырыбымыздың өзегі. Қайта-қайта айта бергеннен тойдың болмауын тілеп, қызғанғандығымыз емес. Әрине, күнделікті өміріміз өкініш емес, қуанышқа толы той болсын дейміз. Тойшыл халық екеніміз анық. Алайда, ұлттық құндылықтарымызды дәріптейтін тойдың алыстап, батыс-шығыстан көргенімізді жасап, ысырапшылдыққа салынатын «шоу» тойдың белең алып бара жатқаны қынжылтады. Той үстіндегі бейәдеп қылықтар, қазақы сән-салтанатынан гөрі өзгеден енген жөн-жоралғылардың көбеюі қуаныш емес қызғаныш, мақтаныш болып барады.
Бүгінгі той бәсекелестік екені анық. Өмірге сәби келсе, ол ер жетіп мектепке барса, оны бітірсе, отбасын құрса және тағы басқа да қуанышты қарызданып-қауғаланып дүркіретіп атап өту сәнге айналып барады. Өйтпеске амал жоқ. Себебі, оның қатары «несиеге» сеніп, бар қуанышын бөлісуде. Бұл осы күні бір миссияға айналғандай.
Шынында, қазіргі той – толып жатқан миссия. Мұнда әркімнің бір-бір миссиясы бар. Ер жеткен ұл бір басын екеу етіп, шаңырақ көтеруге ниет қылады. Оның салмағы алдымен ата-анаға түсетіні белгілі. Бұл тойды ешкімнен кем етпей жасап беру – ата-ананың миссиясы. Әрине, әке-шешеге түсетін ауыртпалық түсінікті. Десе де шама-шарқыңа қарап, «біреуден асып түсем» деп емес, «баланың бақыты үшін» деп той жасаған жөн секілді. Мұнан соң ағайынның миссиясы басталады. «Бар қылатын да, жоқ қылатын да ағайын» десек, бүгінгі ағайын-туыс қуанышты бөлісіп, қызмет етемін деп емес, бір көрініп, керегімді алып кетемін деп келуді әдетке айналдырған. «Бір тойым болса маған да келер» деген есеппен жүретін болды.
Бұрындары жұртшылықты жинап үйде думандатқан халық енді зәулім мейрамханаларда тойды жарыса жасап, шоуға айналдырды. Мұндағы миссия тым бөлек. Толып жатқан түсініксіз жөн-жоралғылар. Бұл той бұрынғы тойдан ерекше болу үшін, жұртпен бәсекелесу, түкке тұрғысыз нәрсеге шығындалу, шашылу. Бірде бір тойға барып, екі жасты өзіміз кірген есіктен күтіп тұрсақ, олар мейрамханаға көлікпен кіріп келді. Сөйтсем, бұл үйлену тойындағы жаңа «үрдіс» екен. Мұнан бөлек жыр болған торт кесу, қалыңдықтың теріс қарап гүл лақтыруы секілді салтанаттар тойдың «дәстүрі». Осылар жасалмаса, көпшіліктің сөзіне қаласыз, тойдың қызық өтпегені. Сондай-ақ, бүгінде отау құрып жатқан екі жастың той үстінде флеш-моб билеуі тіптен ерсі қылық. Қазақтың ибалы келіндері әрқашан инабаттылықты, әдептілікті сақтап, үлкендердің алдында әдепсіз қылықтарға жол бермеген. Ал қазір келін боп түспей жатып той үстінде шөлжеңдеп билеп жүреді. Мұның өзі тойдағы қазақы сән-салтанатымыздың жоғалып бара жатқанын көрсетеді.
«Өзбектің тойы би жарыс, қазақтың тойы құй да іш» дегенді естігенім бар еді. Расында, осы күнгі тойларымыз алдымен «құй да іш», артынан би жарыс болуда. Би жарыс болғанда қандай десеңізші? Ақыл айтады деген ағаларымыз сылқия тойып алып, жастарға қырын көрсетеді. Ал қылықты деген қыздарымыз жаға ұстатарлық жағдайларға баруда. Тойда тыр жалаңаш шешініп билеуді әуеске айналдырып барады. Сондай кезде оған «әй» дейтін әже, «қой» деп айтатын қожаның болмауы немесе той төрінде отырған жандардың оларды желкесінен ұстап сүйреп шығармауы ұят екені анық. Қырық үйден тыйым жасалатын қыздарға той кезінде тоқтау болмай тұр. Сондықтан бұған бей-жай қарауға болмайды.
Енді осы той хақында пікірлерге назар аударсақ.
Б.Мешітбаев, еңбек ардагері:
– «Той десе, қу бас домалайды» дейтін халықпыз. Думаншыл, тойшыл, той десе барымызды шашамыз. Бірақ қазіргі тойдың түрі жаман. Тұрған бәсеке. Несие алып жасаған тойдың ақыры жақсы болмайды. Отбасының шырқы бұзылады. Қаншама адамның жүйкесі жұқарады. Оның бер жағында ысырап деген бар. Қоқысқа төгілген нанда есеп жоқ. Осының бәрі не үшін? Үлкендердің батасын алып, ас та төк той жасамай-ақ үй болдық. Өстік, өндік. Осыны жастар түсінуі керек. Қазіргі уақыт құр даурықпаны, мақтаншылықты көтермейді. Жаһанды жайлаған дағдарыс салқыны бізге де келді. Сондықтан әрбір зат үнеммен жұмсалып, жастар білімге ұмтылып, еңбек етуі керек. Бір сәттік даңғаза ешкімге опа бермейді. Оның салдары ұзақ уақыт бойы берекемізді кетіріп, бас ауруға айналатынын ұмытпауымыз керек.
А.Нұртаева, ардагер-ұстаз:
– Бізде бір-бірімізден қалмай «несие» деген қамытты киіп алып, түнде ұйқыдан, күндіз күлкіден қалғандар жетерлік. Адамдар Алладан емес, айналасындағы ағайын-туыстан, жора-жолдастан ұялатын заман болды. Келін алатын болса да, қыз ұзататын болса да жатқан бір шапқыншылық. «Ұят» деп қойып шауып жүрміз. Кімнен ұят? Берген китті місе тұтпай ренжісу, одан қалды дастархандағы талан-тараж. Той біткенде шай ішерге сынық кәмпит таба алмай қалатын сәттер ше? Несие алып, үлкен тойханаға той істемесе, «шаруа» бітті дей бер. Соған қарағанда көбіміз таусылмас даудан қашып-ақ жасаймыз-ау. Бай, дәулетті кісілерді қайдам?! Баяғыда деймін-ау, үйлендік. Құрдастар «той қашан?» деп қояды. Бізде үн жоқ. Енем айтты: «қызанақ арзандасын» деп. Ол кезде қызанақтың келісі 7 тиын болып кетіпті. Сонымен сол қызанақ арзандамады-ау деймін. Жастар тойы жасалмады. «Жарайды» дедік біз де. Ешкіммен салғыласпадық, ешкімге өкпелемедік. Менің төркін жағымда да үн жоқ. «Той жасамады, қайтып кел» деп ешкім айтпады. Қазір Құдайға шүкір! Тастай баттық, судай сіңдік! Ұл өсірдік, қыз өсірдік. Қазір немере сүйіп, берекелі шаңырағымызда сүйікті әже атанып отырмын. Демек адамның бақыты, шаңырақтың шаттығы той жасаған-жасамағанға қарамайды деп ойлаймын. Ал ысырапшылыққа келер болсақ, оның соңында обал деген тұр. Обал-сауапты жадымыздан шығармайық.
Қазір қымбатшылық кезең. Сол себепті де той жасағанда «көрпеге қарай көсілген» әркімге тиімді.
Е.БЕРКІНБАЕВ