Қазақ ұлттық өнеріндегі қобыз аспабының өркендеуі
Қазақ ұлтының халық аспабы – қобыз жаңа заманға лайықталып жетілдірілгенге дейін, яғни, бүгінгі сатысына жеткенше, қылдан екі ішекті қарапайым түрінде болғаны мәлім. Өткен ғасырдың отызыншы жылдары қазақтың халық аспаптар оркестірінің құрылуына байланысты оркестрдің жетекшісі А.Жұбановтың тапсырмасы бойынша музыкалық аспап жасайтын шеберлер Э.Романенко және К.Қасымов қобыздың жаңа түрлерін, оның ішінде, үш ішекті прима- қобыздың үлгісін дайындаған болатын.
Шын мәнінде, аталған аспап прима емес еді. Өйткені, оның құрылысы, бұрауы, диапазоны альтке жақындығы анық байқалатын. Ал 1953-1954 жылдары республикаға еңбегін сіңірген мұғалім, үлкен орындаушылық тәжірибесі бар Досымжан Тезекбаевтың дайындаған сызбасы бойынша музыкалық аспаптар жасайтын шеберлер А.Першин мен А.Тұрдыбаев жаңа төрт ішекті сымнан прима-қобыз жасап шығарды. Төрт ішекті қобыздың айырмашылығы тек қосылған төртінші ішегінде ғана емес, оның құрылысына, жасалуына байланысты тыңнан жаңалық қосылды.
Жаңа аспаптың дыбыс көлемі өссе де, мойны қысқарып, ойнау тәсілі жеңілденді. Сол қолдың саусақтарын ішекке дұрыс қою ыңғайлы қалыптастыруға жағдай туды. Осы айтылған өзгерістің нәтижесінде жаңа төрт ішекті прима-қобыздың көмегімен ірі виртуоздық пьесалар мен этюдтер ойнау және күрделі шығармалар орындау дәрежесіне көтеріле алған едік. Бұл ретте Досымжан Тезекбаевтың қобызы республикаға танымал музыка мамандары тарапынан қолдау тауып, 1960 жылға дейін барлық музыкалық училище мен балалар музыка мектептерінде, Құрманғазы атындағы Алматы мемлекеттік консерваториясында пайдаланылады. Сол уақытта қазақтың Құрманғазы атындағы академиялық халық аспаптар оркестріне төрт ішекті прима-қобыз келіп қосылды. Сым прима-қобыздың орындау техникасы скрипкаға ұқсас, ал апликатурасы велончельге ұқсас болып келеді.
1968 жылы Құрманғазы атындағы консерваторияның ректоры, композитор Е.Рахмадиевтің бастамасымен тұңғыш рет қыл қобыз сыныбы ашылып, оған ұстаздық етуге белгілі қобызшы Ж.Қаламбаев шақырылып, оны Д.Мықтыбаев жалғастырды. Өзгертіліп жетілдірілген қобызда ең бірінші болып белгілі қыл қобызшы Ж.Қаламбаев ойнады. Ол көптеген дарынды қобызшыларды дайындады. Олардың ішінде Г.Баязитова, Ф.Балғаева, Р.Нұрпейсова, М.Каленбаева, З.Бейсембаева, Д.Тезекбаев болды. Оркестр құрамындағы бастаушы, орындаушылар сол кезде нота сауатын білмегендіктен, көбісі дирижердың қолына қарап үйренген болатын. Қазіргі кезеңде көптеген оқу орындарында, музыка колледждерінде, консерватория мен музыка академиясында қобыз сыныптары ашылып, шәкірттерді рухани байлығымыз қазақтың музыкалық дәстүрін сақтап қалып, әрі қарай дамытуға үлкен мән берілуде.
Аспаптың шығу тарихы мен құрылымына байланысты сым қобыздың репертуары жағынан ерекшелігі қазақ халқының дәстүрлі күйлері, сонымен қатар Батыс Еуропа классикалық шығармалары орындалады. Қазіргі таңда қоғамдағы болып жатқан оң өзгерістер Үкіметтің ұлттық өнерге деген жанашырлығы, рухани жаңғыру сияқты бағдарламалар ұлттық аспаптардың, оның ішінде қобыз аспабының қайта жаңғыруына жол ашты. Сол себептен қобыз аспабының жастар арасында беделінің өсіп, келешекте өз табынушылары мен тыңдармандарының, орындаушыларының қатары көбейе түсетініне бек сенімдіміз!
Сәрсенкүл ТҮГЕЛБАЕВА,
Сырдария аудандық өнер мектебінің
қобыз сыныбының мұғалімі
Сырдария аудандық өнер мектебінің
қобыз сыныбының мұғалімі