Абайды білмек парыз ойлы жасқа...

Абай Құнанбайұлы өз халқының мұң-мұқтажын, қоғамдық-философиялық ойларын, мәдениеті мен әдебиетін жаңа сапаға көтерді. Ұлы ақынның арман-тілегі бүкіл адамзаттың ең биік асыл мұраттарымен үндесіп жатыр. Ұлы ақын арман еткен «бүтін адам», «толық адам» тұжырымдамасы ең озық ой-идея ретінде бүгінгі күні де оқырманын бей-жай қалдырмайды. Абайды тану арқылы біз өз болмысымызды танып, болашағымызды бағдарлаймыз.
Абай шығармашылығы – адамзат даналығының таусылмас қазынасы. Бұл байлықты ақтарған сайын тың жаңалықтың көзін тауып, ескі мен жаңаны жалғастыру жолындағы рухани бастаушыны танимыз. Ғұламаның әрбір шығармасы әр кезеңдегі оқырманына ерекше. Мысалы мектеп жасында оқыған Абай шығармаларын есейгенде қайтара оқысаң, жаңа қырынан қарап, жаңаша ой түйесің. Абай туындылары қай кезде де өзінің құндылығын жоймайды. Абайдың әдеби мұралары – қазақтың бітім-болмысын, ұлттық ерекшелігін тамыршыдай дөп басуымен өміршең.
Абай Құнанбайұлы туралы індете ізденгендер көп. Солардың ішінде, Абайдың бұрын-соңды қазақ ақын-жырауларына ұқсамайтын даралығын алғаш тілге тиек еткен Ахмет Байтұрсынұлы мен Мағжан Жұмабаевтар еді. Мағжан ақын 1912 жылы «Шолпан» журналында «Алтын хакім Абайға» деп өлең арнаса, Ахмет Байтұрсынұлы 1913 жылы «Қазақ» газетінде «Қазақтың бас ақыны» деген көлемді мақала жазды. Одан кейін Абай Құнанбайұлының өзін, шығармашылығын зерттеп, көлемді, ауқымды еңбектер жазған ғалым-жазушылар қатарында Мұхтар Әуезов, одан беріректе Мекемтас Мырзахметұлы, Рахманқұл Бердібаев, Тұрсынбек Кәкішев, Ғаббас Тоғжанов, Ғарифолла Есім есімдерін ерекше айтып өтуге болады.
Абайдың «хакім» есімін жан-жақты зерделеп берген ғалым Ғ.Есім «Абай ұлттық ойлаудың ерекше үлгісін ұсынған. Абай ұсынған ойлаудың үлгісі – хакімдік. Ол осы хакімдік арқылы ұлттық ойлауды әлемдік деңгейге көтерді. Абайдың хакімдігі Сократ, Платон, Аристотель дәстүріндегі ойшылдық. Сондықтан ұлттық ойлауды Абай көтерген деңгейден түсірмеу – абайтанушылардың бәрінің есінде болатын қағида» деп түйіндейді.
Атағы жер-жерге жайылып, көпшілік мадағына ие болған Абай жұрттың мақтанына елітіп әкесі Құнанбайға «Әке, мен сенен асып түстім. Сен жетпегенге жетіп, болыс сұлтаны да болдым» десе керек. Сонда өзінің ақылдылығымен талай дауды әділ шешкен Құнанбай «Мықты болсаң, өзіңнен асқан ұл туғыз, сонда мықтымын десең болады» деген екен. Расында да, Абайдың Абай болуына Құдайдан кейін себепкер әкесі қажы мен анасы Ұлжан еді.
Биыл Абай Құнанбайұлының туғанына – 180 жыл. Жоғарыда айтып өткеніміздей, бас ақынымыз туралы зерттеу еңбектері баршылық. Жер-жерде Абай Құнанбайұлының ескерткіштері де қойылған. Ал Абай туралы фильмдердің көбі – деректі фильмдер. Онда көбіне Абай өмірінің үш кезеңі көрсетіледі. Біріншісі – ата-анасының, әжесінің қасында жүрген бала Абай, екіншісі – ер жетіп сезімдері бүршік атқан жас Абай, сондай-ақ егде тартып, шәкірт тәрбиелеген даналық кезеңі.
Қорыта айтқанда Абай мұрасы – халқымыздың ғасырлар бойы ұрпақтан-ұрпаққа жалғасатын, маңызын жоймайтын қайнар көзі. Бұл күні Абай есімі ұлттық сана-сезімде мәңгі аталатын ұлы тұлғаға айналды. Ұлы Абайдың асыл мұрасы халқымызды білім мен ғылым сапарына жетелеп, санасында мәңгілік сақталары хақ.
Аружан МҰХАНБЕТҚАЛИ
Фото: Ашық дереккөзден