Халық тілегінен туған бастама
Қоғамдық формация өзгерген сайын жаңа реформа орнайтыны анық. Өйткені жаңа талаптарға сай адамдардың да өмір сүру дағдысы өзгереді. Ал өзгеріс бар жерде жаңашылдықтың болуы міндетті. Сондықтан республикалық референдум жаңашылдықтың нышаны болып саналады.
«Елімізде екі рет референдум өтті»
Пандемия халықты қажытқаны рас. Әлемде дендеген жұқпалы ауру әбірге салып, халық тұрмысына айтарлықтай әсер етті. Одан кейін жаһандық жағдайлар да әлеуметтің әл-ауқатын әлсіретті. Соның ізін ала қымбатшылық алқымнан алғанда елде қаңтар оқиғасы орын алып, мемлекеттің тұтастығына қауіп төнді. Жалпы осы оқиғадан кейін елімізде саяси жаңару мен жаңғыру үдерісі жедел жүзеге асырылуда. Оған себеп те бар, халық мемлекетте ашықтықты, жариялықты талап етуде.
Мемлекет басшысы Қ.Тоқаев «Жаңа Қазақстан: жаңару мен жаңғыру жолы» атты халыққа арнаған Жолдауында мемлекетті түбегейлі трансформациялауға басымдық берді. Нәтижесінде мемлекеттік басқару саласында нақты қадамдар жасалуда. Соның бір парасы саналатын жалпыхалықтық референдум 5 маусым күні өтеді.
Негізінен, референдум мемлекеттік маңызы бар мәселені халықтық дауысқа салу дегенді білдіреді. Мұндай жүйе алғаш рет Швейцарияда қолданылған. Бұған заң немесе халықаралық шарт жобасы, басқару сипатындағы мәселелер ұсынылады. Ал арнайы даярлықты қажет ететін төтенше, шұғыл мәселе дауысқа салынбайды.
Енді «Тәуелсіз Қазақстанның тарихында қанша референдум өтті?» дегенге тоқталсақ. Ел тарихында халықтық таңдауға салған екі референдум өткен. Оның біріншісі ҚР Президентінің 1995 жылдың 25 наурызындағы №2152 «1995 жылдың 28 сәуірінде республикалық референдум өткізу туралы» жарлығы негізінде өткізілді. Онда «1991 жылдың 1 желтоқсанында жалпыхалықтық сайлау арқылы сайланған Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың құзіретін 2000 жылдың 1 желтоқсанына дейін ұзартуға келісесіз бе?» деген мәселе көтерілді. Ел тұрғындары осыған таңдау жасап, қазақстандықтардың 95,46%-ы бірауыздан қолдады. Мұнан соң екінші рет 1995 жылдың 30 тамызында өткізілген. Референдумда Қазақстан Президентінің 1995 жылғы 28 шілдедегі №2389 жарлығына сәйкес «Сіз 1995 жылғы тамызда баспасөзде жарияланған Қазақстан Республикасының жаңа Конституциясын қабылдайсыз ба?» деген жалғыз мәселе ұсынылған. Бұған халықтың 90 пайызы қолдау білдіріп, Жаңа Конституция қабылданды.
Ел тарихында бірнеше рет референдум өткізуге ұсыныс жасалған кездер де болған. Мәселен, 2011 жылы Президент өкілеттігін 2020 жылға дейін ұзартуға байланысты референдум өткізуге ұсыныс жасалған. Бұл ұсынысты ҚР Парламенті мақұлдағанымен, Қазақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаев одан бас тартып, референдум болған жоқ.
2016 жылы мемлекетімізде жерге қатысты халықтың наразылығы туындаған болатын. Нақтырақ айтқанда, Ұлттық экономика министрі 1,7 млн гектар ауыл шаруашылығы жерін аукцион арқылы сатылымға шығаратынын мәлімдеген. Бұған жұртшылық қарсылық білдірді. Осыған орай қоғам белсенділері ауыл шаруашылық жерлерін сату және шетелдіктерге жалға беру мәселесін республикалық референдум арқылы шешуді ұсынды. Бұл бойынша да референдум өткізілмеді. Бұл ретте Президент ауыл шаруашылық жерлерін сату және шетелдіктерге жалға беруге 5 жылдық мораторий жариялады. Тағы бір рет 2019 жылы Астана атын ауыстыруға байланысты да референдум өткізілмей қалды. Сол жылы президенттік лауазымға кіріскен Қасым-Жомарт Тоқаев Астана қаласының атын «Нұр-Сұлтан» деп ауыстыруды ұсынды. Президентке елорда атын ауыстыру туралы республикалық референдум өткізу туралы ұсыныс жасалды. Президент мәселені Парламенттің қарауына жіберу туралы шешім қабылдады.
Бұл жолғы референдум бұрынғыдан өзгерек
Ата Заңымызда «Мемлекеттік биліктің бірден-бір бастауы – халық» деген басты қағида бар. Соған орай қазақстандықтар еліміздің жаңа реформасын, яғни Конституцияның 33 бабына толықтырулар мен өзгертулер енгізуге өздері таңдау жасайтын болады. Президент Екінші Республиканың негізін қалайтын аса маңызды конституциялық реформаны ат төбеліндей аз топтың емес, бүкіл халықтың талқысына салуды жөн санады. Бұл – құптарлық іс. Елімізде жалпыхалықтық референдум осымен үшінші рет өткізгелі отыр. Бұл жолғы референдумның бұрынғыдан өзгерек екені айқын.
Алдымен суперпрезиденттік басқару үлгісінен президенттік республикаға түбегейлі көшуге басымдық берілмек. Мұның негізі Мемлекет басшысы барлық азаматқа тең мүмкіндік берілуінің мызғымас кепілі болуға тиіс. Соған орай Президенттің жақын туыстары мемлекеттік саяси қызметшілер, квазимемлекеттік сектор субъектілерінің басшылары лауазымдарын атқармайды. Сондай-ақ Ел Президенті саяси партияларда болмайды. Соның нәтижесінде, барлық саяси партияны дамытуға бірдей жағдай қалыптасады, дербес әрі әділ шешім қабылдауға жол ашылады. Одан бөлек, Президенттің аудан, қала, ауылдық округ әкімдерін лауазымынан босату туралы құзыретін алып тастау көзделген. Сонымен қатар көптің талқысына түскен Конституцияның 91-бабынан Тұңғыш Преиденттің Тәуелсіз Қазақстанның негізін салушы деген мәртебесі туралы норма алынып тасталады. Мұның бәрі Президенттің өкілеттігін азайтып, өңірлік деңгейдегі басқару жүйесін күшейтпек.
Мұнан соң Парламент рөлін күшейтіп, мәртебесін арттыру бағытында да айтулы өзгерістер жасалмақ. Бірінші кезекте, Сенат Президент енгізетін Конституциялық Соттың және Жоғары Сот Кеңесінің төрағалары лауазымына кандидаттарды келісу құқығына ие болады. Сондай-ақ Президент Сенатқа 15 емес, 10 депутат тағайындайды. Оның 5-еуі Қазақстан халқы Ассамблеясының ұсынысы бойынша тағайындалады. Осы ретте Қазақстан халқы Ассамблеясының Мәжілістегі квотасы Сенатқа беріледі. Оның саны 9-дан 5 депутатқа қысқарады. Соған сәйкес Мәжіліс депутаттарының жалпы саны 107-ден 98-ге азаяды.
Ал Мәжіліс депутаттарынан мандатты кері қайтарып алу құқығы енгізіледі. Мұның депутаттардың сайлаушылар алдындағы жауапкершілігін арттырады. Осы тұста республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитеті Жоғары аудиторлық палата болып өзгеріп, оның төрағасы жылына екі рет Мәжіліс депутаттарының алдында есеп беретінін айта кеткен жөн.
Президент бастамашылық еткен түзетулердің ішінде қазірде өзекті болып тұрған мәселелерге қатысты өзгерістер бар. Атап айтқанда, басты құжатта жер және жер қойнауы, су, өсімдіктер мен жануарлар дүниесі, басқа да табиғи ресурстар халыққа тиесілі екені жайындағы норма нақты және кесімді түрде бекітілген. Меншік құқығын халықтың атынан мемлекет жүзеге асырады. Бұл реформа бүгінде жерге қатысты дауларды шешуге мүмкіндік бермек. Яғни жерге қатысты маңызды реформалар жер иесі – халықтың пікірі ескерілмей шешілмейді деген сөз. Мұндай өзгеріс елді басқару ісіне халықтың қатысу мүмкіндігін кеңейтеді.
Жаңартылатын Ата Заңымызда азаматтардың құқықтарын қорғау тәсілдері де жетілдіріледі. Өлім жазасын жою туралы шешім конституциялық деңгейде түпкілікті бекітіледі. Сонымен қатар адам құқықтары жөніндегі уәкіл азаматтардың құқығы мен бостандығын қорғау кезінде қандай да бір өзге мемлекеттік органдар мен лауазымды тұлғаларға тәуелді болмайды, ешкімге есеп бермейді. Ол өз жұмысында Конституциялық Сотқа жүгіне алады. Адам құқықтары жөніндегі уәкілдің құқықтық мәртебесі мен қызметін ұйымдастыру Конституциялық заң арқылы айқындалады.
Осындай өзгерістер мен толықтырулар мемлекеттің жаңа тынысын ашпақ. Мемлекеттік істе халық пікірі ескеріледі. Жалпыхалықтық референдумның өзі осының айғағы болса керек.
Жан-жақты талқылануда
Бүгінде конституциялық реформаға қатысты түсіндіру, талқылау жұмыстары қарқынды жүргізіліп жатыр. Мемлекеттік хатшы Е.Қарин «Алдағы референдумның ерекшелігі, Президент өз өкілеттіліктерін кеңейтпейтін, керісінше, оның бір бөлігін биліктің басқа институттарына бөліп беретін Конституциялық реформаға бастамашы болып отыр. Сондықтан бұл референдумның өтуіне билік мұрындық болғанына қарамастан, мұны халықтық референдум деп айтуға болады. Бұған телеграмм-арналарда және қоғамның түрлі топтары арасында жүргізілген сауалнамалар дәлел. Бұл қоғамның жаңаша бірігуінің, сондай-ақ халықтың билікпен ынтымақтасуының айқын көрінісі» деп атап, Конституцияға енгізілетін түзетулер бойынша бағыт-бағдар берді.
Мұнан бөлек бүгінше республикалық, облыстық штабтар құрылып, ел-халық арасында түсіндірме жұмыстарын жүргізуде. Ауданда да белсенді азаматтардан құралған аудандық қоғамдық штаб пен «AMANAT» партиясы жанынан құрылған штаб жұмысын бастап, күнделікті сырдариялықтармен кездесуде.
Жалпы, конституциялық реформаның өту барысын 39 халықаралық байқаушы қадағалайтын болады. Сыртқы істер министрлігінің ұсынысы бойынша аккредиттеуге 3 халықаралық ұйымнан және 5 шет мемлекеттен 39 байқаушы ұсынылған. Оның ішінде 6 байқаушы ТМД-дан байқаушылар миссиясының құрамындағ 5-уі – Түркі мемлекеттері ұйымы байқаушылар миссиясынан және 17 байқаушы – ТМД ПАА-дан, сондай-ақ Әзербайжан, Беларусь, Болгария, Грузия, Молдова елдерінен 11 байқаушы аккредиттелген.
Түйін. Ата Заңымызға енгізілетін өзгерістер алдағы өміріміздің бағытын өзгертуге айтарлықтай әсер етеді. Оның ішінде біраз уақыттан бері көпшіліктің талқысына түсіп келе жатқан мәселелер көп. Сондықтан халық тілегінен туған бастамаға әрбір тұрғынның дауысы маңызды рөл атқарады. Бұған жауапкершілікпен атсалысу керек.
Ердос СӘРСЕНБЕКҰЛЫ