Ғылым дамымай, ел өркендемейді
Ғылымы мен білімі жан-жақты дамыған мемлекет әлемдік бәсекеде де, қай тұста болмасын есесін жібермейді. Ғылымға тура жол алған, білімге бағытталған ұрпағы бар елдің қашан да бәсі биік. Ал әлемдік аренада биік мінберлерді бағындырудың негізі ғылым саласы біздің елде қаншалықты дамыған? Жастардың зерттеу жұмыстарын жүргізуге қызығушылығы қандай? Оған мемлекет лайықты қолдау көрсетіп отыр ма? Осы жайды саралап көрмекпіз.
ҒЫЛЫМ – ДАМУДЫҢ БАСТЫ КІЛТІ
Белгілі бір тақырыпты таңдап, ол туралы індете зерттеу, бір ізге түсіп ғылымның жаңа қыры мен сырын ашу қызықты. Бірақ, ол да адамның жеке қасиеттері мен қызығушылығына тікелей байланған дүние. Елімізде ғылым мен білім саласы дамымаған деуден аулақпыз. Ғалымдар түрлі жаңалықтармен әлемді таң қылмаса да, ел экономикасын біршама алға сүйреп отырғанын айтып өткен орынды. Әрі-беріден соң дана халқымыз көне заманнан әр істің ретін, ебін жақсы білген. Ғылым мен техника дамымай тұрып-ақ жасап шығарған, ойлап тапқан дүниелерін тізбектеп отырсақ, таң қалмасқа амал болмайды.
Еліміз етек-жеңін жинап, тәуелсіздікке қол жеткізгелі бері әлемдік рейтингте бәсекеге қабілетті болуға ұдайы ұмтылуда. Қазақта ғылым кейін ғана пайда болған жоқ. Қазақ ғылымы сонау ғасырлар қойнауынан өріс алады. Өнертапқыштар халқымызда бұрыннан болған. Әйтпесе, бірнеше таспа қайыстан көмкеріп қамшы өріп, ішек пен ағаштан түрлі аспаптар жасап, бүгінгі күнге ұмтылмас мұра қалдырмаған болар еді. Қанша ғасыр бұрын зәулім-зәулім кесенелер мен күмбездер орнатып, күннің түсу бағыты негізінде жылынуды қамтамасыз ететін сәулет өнерінің ірі жетістіктері – моншалар құрылысын ойлап, іске асырғаны тарихтан белгілі болса, ғылым мен өнертабыс ХХ ғасырда пайда бола қалды деп қалай нүкте қоямыз?! Домбыра мен қобыздың, сыбызғы мен сазсырнайдың әуелеген үні құлақтың құрышын қандырғанда, «пах, шіркін, нағыз физика, нағыз акустика, нағыз өнертабыс деген осы екен-ау» деген ойға қаласыз.
Ал, ХХІ ғасыр – ғылым мен техниканың дамыған дәуірі. Адамзаттың өмір сүру дағдысы ауырдан жеңілге ойысқан сайын, адам бір ғана түймешік арқылы бүкіл әлемді басқарғысы келеді. Адам армандайды. Адамның қолынан бәрі келеді.Ұшатын кілем болса, айшылық жерден жылдам хабар алсам дейді. Ақырында, ұшақтың да, ұялы байланыстың да сан түрін ойлап табады. Жарықты қосасыз ба, теледидарды басқа арнаға бұрасыз ба, қиындығы жоқ. Тіпті, орныңызда отырып басқара беріңіз. Пультті өзіңізбен алуды ұмытпасаңыз болғаны.
Бұның бәрі ғылым мен білімнің дамығандығының нәтижесі. Отандық ғылым мен өндірісті сөз ететін болсақ, салыстырмалы түрде даму деңгейіміз төмен. Үйіңіздегі теледидарыңыз атақты LG компаниясыныкі болса, компания Оңтүстік Кореяға тиесілі. Қолыңыздағы смартфоныңыздың сыртында тістелген алманың суреті бейнеленсе, ол АҚШ-қа тиесілі. Көлігіңіздің құжатында «Hyundai» деген жазу болса, ол да кәрістердің өнертабысы.
ҒЫЛЫМҒА ҚЫЗЫҒУШЫЛЫҚ ҚАНДАЙ?
Ал енді мәселеге ойысайық. Неге біздің елде ғылымның даму деңгейі өзге елдермен салыстырғанда төменірек?
Отандық ғылымды дамыту мақсатында шаралар, конкурстар қабылданып жатқанымен, ғылым саласы біршама ақсап тұрғаны мәлім. Қазақстан халқының сауаттылық және құзыреттілік деңгейін бағалау әлемнің көптеген елдерінен елеулі артта қалған. Экономикалық ынтымақтастық пен даму ұйымының 16-65 жас аралығындағы ересектердің құзыреттілігін халықаралық бағалау бағдарламасының нәтижелеріне сүйенсек, Қазақстан оқу бойынша 34-орынды, математикалық сауаттылықтан (39 елдің ішінен) 33-орынды және ақпараттық-коммуникативтік технологиялар саласындағы сауаттылық бойынша (36 елдің ішінен) 32-орынды иеленген. Қазақстанның нәтижелері ЭЫДҰ-ға қатысушы елдердің және Ресей Федерациясының орташа көрсеткішінен (оқу бойынша 9-орын және математикалық сауаттылық бойынша 15-орын) әлдеқайда төмен. Бұл осыдан бірнеше жыл бұрынғы дерек. Егер бұл ахуал өзгермесе, ұлттық адами капитал нашарлап, кәсіби кадрлардың азаюы және еліміздің экономикалық әлеуетінің әлсіреуі орын алуы мүмкін.
Бұл сараптаманы жазып, тақырыпқа арқау етуімізге еліміздегі ең іргелі оқу ордаларының докторантура бөліміне бөлінген орындардың игерілмей жатқанын хабарлап, дабыл қағуы себепкер болды. Яғни магистратура бөлімін тәмамдағаннан кейін ғылымға ден қоямын деген адам одан әрі докторантура бөлімін оқып, докторлық диссертация қорғап, ғылым әлеміне «ғылым докторы» атағымен енеді. Десек те, белгілі университеттің биылғы көрсеткіші бойынша докторантура бөліміне бөлінген орындардың әзірге тек тең жартысы ғана игерілгенін есепке алсақ, бұл расында да дабыл қағарлық жағдай.
Бұрындары жоғарғы білімнен кейінгі және докторантура бөліміне орындар аз бөлінетін еді. Онның бірі ғана бұл бөлімді оқып, ғылыми атақ алатын. Қазақстан Республикасы Үкіметі 2019 жылдың желтоқсанында Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасын қабылдады. Соған сәйкес гранттар, жалпы белгіленген орындар саны бірнеше есеге артты. Бұл әрине жақсы. Көп жастың құр арман қумай, оқуға түсіп, білім алуына мүмкіндік те зор дегенді білдіреді. Бірақ жастардың ғылымға қызығушылығы төмендеп бара жатқандай.
Керек десеңіз, қазір зерттеу жұмысын ақыға жазып беру қызметін көрсететін «ғалымдар» да бар. Ондай нәрсе бұрыннан болған негізі. Яғни жоғарғы оқу орнын бітіруші түлекке қорғауы тиіс диплом яки диссертациялық жұмысты ақыға зерттеп, жазып береді, ал студент комиссия көзінше қорғап шықса, тиісті бағасын алып, қолына дипломын ұстаса, болды. Әрі қарай ғылым қайда, зерттеу кімге керек? Ешкімге маңызды емес. Жұмысбасты яки отбасылы жандар мен зерттеу жүргізуге құлқы не қызығушылығы жоқ студенттер «диплом жазушыға» жүгініп, тиісінше қажет көлемдегі зерттеу жұмысын жазғызып алады. Кейбірде студент бақылау комиссиясының алдына барғанда не туралы жазып келгенін білмейтін жайттар да кездескен. Ғылым іздеу үшін, білім қуу үшін оқуға түскен соң, сол жолға адал болу абзал. Бірақ бүгінгі таңда жоғарғы оқу орнынан кейінгі бөлімге білім үшін емес, жұмыс орнынан табысына үстеме ақы қосылатыны үшін ғана түсетіндер қатары көбейген. Бұл да рас.
Ғылым мен білімнің қарыштауына кедергі болып тұрған тағы бір мәселе – көшірме жұмыс. Иә, біреу еңбектеніп жұмыс жазады, зерттейді, күні-түні көз майын тауысады. Екінші біреу дәл соны сөзбе-сөз көшіріп алып, нәпақа табады. Бұл барып тұрған ұрлық әрі надандық. Авторлық құқық туралы заң бар екенін біреу білсе, біреу білмес. Яғни біреудің жазбасын көшіріп, жариялау қылмыс болып табылады. Не десе де, әлдекімнің маңдай терімен жазылған дүниеге көлденең көк атты жиендік еткенімен, иелік ете алмасы анық.
ОТАНДЫҚ ҒЫЛЫМНЫҢ ҚАЗІРГІ КҮЙІ
Отандық ғылымның қазіргі деңгейі өркениетті елдермен салыстырғанда әлдеқайда төмен. Себеп – қаржыландыру жүйесі мен ғылымды басқару мәселелері. Маңыздысы – ғылымның елге, өнеркәсіптің дамуына қосатын үлесі, әкелер пайдасы. Бұл ретте біз әлемде 61-орындамыз. Бұл көрсеткіш дамыған елдер деңгейінен 24 есе төмен дегенді білдіреді. Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында білім мен ғылым дамуының әлсіз тұстарының бірі – ғылым, білім және өндірістің нашар байланысы деп көрсетілген.
Отандық ғылымның қарыштауына тағы бір кедергі – ҚР жоғары білім беру жүйесінде ғылыми қызметкерлерді еңбекке ынталандыру деңгейінің төмендігі. Ғылымды ақшамен бағалауға болмайтындығы белгілі. Яғни, бір ғалымға белгілі қаржы ұсынып, «жаңалық ойлап тап» деп тапсырма беру нәтиже бермейді. Дегенмен, бүгінгі нарық заманында болашақтың іргетасын қалаушыларға алаңсыз ғылыммен айналысуға жағдай жасалуы тиіс.
Өркениеті озық елдерде ғалымдар ең жоғарғы зиялы топ өкілдері ретінде бағаланады. Соған сай олардың еңбектерін жеткілікті дәрежеде бағалап, өздеріне де құрмет көрсетіледі. Мысалы өркениетті озық ел ретінде алдыңғы шепте аталатын Ұлыбританияда әлем елдерінде үлкен сұранысқа ие техникалар өндіріледі. Себебі елде ғылым қуамын, жаңалық ашамын, техника ойлап табамын деген ғалымға жақсы жағдай жасалған. Тіпті университет қабырғасында жұмыс жасайтын әр ұстаздың өзіне ғана тиесілі кішкентай зерттеу кабинеті болады екен. Онда кітаптар мен тиісті құрылғылар орналасады. Әрине қажет-жарақтармен қамтамасыз етілген тыныш орынның болуы ғылыммен айналысу үшін таптырмас мүмкіндік. Тіпті Түркияда да ғалымдардың жұмыс жасап, шығармашылық адамының жаңа дүние шығарып, ойлап табуына жағдай жасалған. Ал Қытайда ше? Қытай бүгінде АҚШ пен КСРО-дан кейінгі үшінші әлемдік державаға айналды. Бұрындары «мынауың «китайский ғой» десе, ойыңызға «сапасыз» деген ассоциация келе қалатын еді. Себебі 20 жыл бұрын «Made in China» белгісі соғылса, «сапасыз» дегенмен пара-пар болатын. Уақыт өте қытайлық технологиялар әлемде ірі жетістіктерге жете бастады. Сөзімізге дәлелді «Чанъе-5» аппаратының 44 жылда алғаш рет Ай бетінің топырағын жинап, оны Жерге жеткізуімен келтірсек болады. Қытайлық Huawei, Baidu, Alibaba, Tencent сияқты компаниялар халықаралық нарықты жылдам қарқынмен жаулап алуда. Қытайлық бренд сапасы қазір еуропалық және америкалық өнімдерден кем емес. Себебі өркениетті ел саналатын аталған мемлекеттерде ғылым мен білім дамып, ғылыммен айналысушыларға толық жағдай жасалған. Күніге түрлі технологиялар ойлап шығаруға қауқарлы жапондықтар тапсырма үшін бір-бірінің ғылыми мақаласын ұрлап, өз атынан жарияламайды. Себебі халықтың ғылым мен білімге деген көзқарасы айқын.
Бірақ онда ұлттық құндылықтың төмендеп бара жатқаны байқалады. Жақында бір жазбадан оқыдым, Жапониядан келген қонақ қазақ халқының бірлігіне, ауызбіршілігіне таң қалып, «Сіздер біздің техникаларға қызығасыздар, бірақ бізде мынадай бірлік, сыйластық жоқ. Мен тіпті әкемнің туған бауырларын да танымаймын. Әркім өз бетінше, тек өзі үшін ғана өмір сүреді» деп таң қалысқан көрінеді. Иә, халықтың ауызбіршілігі мен татулығы ең бірінші орында. Десек те қазіргі заман көшіне, талабына ілесіп отыру өте маңызды.
Мемлекет қазір қалай өзге елдердің алдында өз-өзін мойындата алады? Жаңашылдыққа бет алып, әлем мойындайтын, әлем халқы тұтынатын техника, өндіріс жасап шыққанда ғана әлем елдеріне танылу мүмкіндігі болады. Бұл ретте ұлт келешегі үшін еңбек ететін ғалымдарға артылар жүк жеңіл емес. Бірақ, «Кім ғалым?» деп қарап отыру керек деген сөз емес. Бұл ретте зерттеуге, жаңалық ойлап табуға ынталы мамандарды тартып, оларға лайықты қолдау көрсетілуі қажет. Әйтпесе, толып жатқан ғылыми журналдар мен конференциялар мемлекет бағасын бере алмайды.
ҒЫЛЫМДЫ ДАМЫТУДЫҢ БАСТЫ БАҒЫТТАРЫ ҚАНДАЙ?
Ғылым саласындағы олқылықты оңтайландыру үшін бағдарлама қабылданғанын атап өткен болатынбыз. Ол бойынша бүгінгі таңда тиісті жұмыстар атқарылып жатыр. Онда отандық ғылымды дамытудың басты бағыттары мен міндеттері анықталған. Олардың ішінде білім және ғылым жүйесінің кадрлық әлеуетін дамыту мәселесі бірінші атап өту керек. Бұл тұста бағдарлама үш бағытты көздейді: ғылыми әлеуетті дамыту, кадр резервін күшейту және көшбасшыларды дамыту бойынша стратегиялық HR-менеджментті енгізу жөніндегі жұмыстарды кешенді түрде жүргізу. Сондай-ақ, білім мен ғылым инфрақұрылымын дамыту және цифрландыру, ғылым инфрақұрылымын жаңғырту және ғалымдардың сандық дағдыларын дамыту шараларын жандандыру да көзделуде. Одан кейін білім беруді басқару және қаржыландыру жүйесін трансформациялау, ғылыми-зерттеу қызметін жаңғырту. Ғылыми-зерттеу қызметін жаңғыртудың бірден-бір жолы – ғылымды интернационалдандыру. Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында отандық ғылымның дамуына барлық деңгейдегі білім беру мазмұнын жаңғыртудың әсері зор екендігі де айтылған.
«Ауруын жасырған өледі» дейді дана халқымыз турасына тартып. Жоғарыда көз көріп, құлақ естіген мәселелерді тізбектедік. Десек те, жоқ екен деп құр санды сапақтауға тағы болмайды. Елімізде демеркуризациялы өңделген көмірден вакуумда алтын өндіру, бөліп алу үшін үздіксіз әсер етуші құралдар мен технология әзірленуі, өсімдіктер және олардың синтетикалық баламаларының жаңа биологиялық белсенді қосылысы арқылы бірегей дәрілік заттар алу, атом энергетикасының дамыту бағдарламасы бойынша энергетика саласында жер бетін атмо-геохимикалық түсіруде оның геологиялық ортадағы техногендік өзгерістерінің әдістемесі мен модельдік бағдарламасы әзірленуі, сондай-ақ алғаш рет Қазақстанда радон 222Rn изотопынан дозалық жүктемесі анықталып, қазақ ғалымдары оны алудың әдістемелік нұсқаулығын әзірлегенін айтуға болады. Және ауыл шаруашылық, медицина салалары бойынша ірі-ірі жетістіктер орын алғандығы көз қуантады.
ТҮЙІН
Білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасының қорытындылары қойылған мақсаттар мен міндеттердің 93,4%-ға орындалғанын көрсеткен. Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2020-2025 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы бойынша орындалған міндеттердің пайыздық үлесі жоғары болатынына сенім мол. Бағдарлама қабылданғалы үш жыл өтсе, мерзімді кезеңнің аяқталуына одан аз уақыт қалды.
Ғұлама ғалым әл-Фараби «Ғылымы жоқ елдің – болашағы жоқ» деген екен. Қасым-Жомарт Тоқаев «Той қуалайтын емес, ой қуалайтын кезеңмен бетпе-бет келдік. Бұл дәуір – ақыл-ойдың, ғылым мен білімнің, еңбектің дәуірі» деген болатын. Расында да, әлемдік аренада айтулы орын алып, бәсекеге қабілеттілікті арттырып, еліміздің терезесін өркениетті елдермен теңестіру үшін ғылымға бет бұру, өнертапқыштарға лайықты қолдау көрсету маңызды.
Аружан МҰХАНБЕТҚАЛИ