Ұлыларды ұлықтау – ұрпақ парызы

Иә, ұлыларды ұлықтау, ұмытпау – ұрпақ парызы. Бұған дау жоқ. Сол ұлы мақсат-міндеттер жолында ауданның беткеұстар азаматтарының ұйытқы болуымен Ұлбике ақынның өмірі мен шығармашылығы Сыр елінде кеңінен насихатталып келеді. Бұл – бәріміз үшін ортақ жұмыс, себебі ақын Ұлбике Жанкелдіқызы бір рудың, бір өңірдің ғана ақыны емес, ол – ортақ тұлға, айтыс өнерінде өзіндік орны бар дара дарын иесі. Тіпті Ұлбике ақынды қазақ айтыс өнерінің зерттеушілері «Қайым айтыстың хас шебері» деп бағалап, тарихи тұлғаның талантын, өміршең өлеңдерін, айтулы айтыстарын баршаға ортақ мұра ретінде қарастырады. Осы ретте атақты Мәшһүр Жүсіп Көпеевтің «Ұлбике өмірінде қара сөз сөйлемеген, біреуге жауап берсе де, біреуге әңгіме айтса да өлеңмен толғаған. Осы себепті көзінің тірісінде-ақ жұрт: «Ұлбикенің таңдайында өлеңнің ұясы бар» деп аңыз еткен» деп жазып қалдырғанын айтпай өту мүмкін емес.
Естеріңізде болса, жылдың басында ақын Ұлбике Жанкелдіқызының 200 жылдығына орай аудан әкімдігінің қолдауымен «Қайым айтыстың хас шебері» тақырыбында республикалық айтыс өтті. Айтысқа Бекарыс Шойбеков, Алтынкүл Қасымбекова, Мұхтар Ниязов, Біржан Байтуов, Дидар Қамиев, Рүстем Қайыртай, Ерасыл Байментай, Мұхамеджан Мансұр, Бексұлтан Орынбасар, Ержан Әміров секілді танымал ақындар қатысып, ұлы ақынның өмірі мен шығармашылығы лайықты дәріптеліп, азулы ақындар көрерменге тамаша көңіл-күй сыйлаған болатын. Сол іс-шарада аудан әкімі Берік Әбдіғаппарұлы «ХІХ ғасырдағы қазақ халқының айтыс өнерін қозғағанда оның биік шыңындағы ақынымыз Ұлбике Жанкелдіқызын ерекше екпінмен даралап айтамыз. Өйткені, қамшының сабындай ғана қысқа ғұмырында артына өшпестей мұра қалдырған әйгілі ақын қайым айтыстың нағыз үлгісін көрсетіп, дара дарынымен көпті тәнті ете білген. 1825 жылы бүгінгі Сырдария ауданының Тереңөзек топырағында дүниеге келген ақын небәрі 24 жыл ғұмыр кешкен. Біз Ұлбике ақынның айтыстары қазақ айтыс өнерiндегi ең бiр жауһар, әсем үлгiсi екенiн ұмытпауға тиiспiз. Сол себепті биылғы айтулы жылда ақынның өмірі мен шығармашылығын дәріптеуге үлкен мән беріп отырмыз. Республикалық ақындар айтысы – осы ауқымды іс-шаралардың бастамасы» деген еді.
Наурыз айындағы іс-шаралар барысында ел азаматтары Ұлбике ақынды ұлықтау берекелі күз айында да жалғасатынын айтқан еді. Көзді ашып-жұмғанша уақыт зымырап, міне қазан айы да келді. Ел азаматтарының ұйытқы болуымен Республика күніне орай ақынның 200 жылдық мерейтойы аясында ауданымызда ауқымды мәдени-көпшілік іс-шаралар ұйымдастырылмақшы.
– Жастайынан ақындығымен танылған ақын Ұлбике Жанкелдіқызы апамыз жезтаңдай әнші, дәулескер домбырашы да болған. Ақынның теңіздің толқынындай мол мұрасынан бізге тек тамшыдай ғана дүниесі жетті. Ел-жұрт Ұлбике ақынның он шақты айтысы мен оннан аса өлеңін ғана біледі. Сосын зерттеу еңбектер мен мақалалар бар. Соның өзінен халық сөз зергерінің арман-тілегін, ішкі жан-дүниесін терең сезіп, өз заманының мұң-мұқтажын жырға қосқанын аңғарады. Тағдырлы ақын талантымен айтыскерлерге тұтқиылдан ұтқыр жауап беріп, таң қалдырып отырған. Оны Ұлбике ақынның Күдері қожамен, Жанкелмен, Таспақожамен, Мәделімен айтыстарынан анық білуге болады. Айтыскер ақынды әйгілі еткен де осы Күдерімен, Жанкелмен сөз қағыстыруы. Біз ақынның 200 жылдығына орай туған жерінде ұлықтау іс-шараларын жалғастырып жатырмыз. Бәрі елдің, ағайынның бірлігімен атқарылуда. 25 қазан күні сырттан келетін қонақтарды кент орталығынан күтіп алып, Асқар ауылын, аудан орталығын аралатып, «Тағзым» алаңына гүл шоғын қойып, майдангерлердің рухына Құран бағыштаймыз. Әрі қарай аудан әкімінің қабылдауы, «Алтын дән – 2025» салтанатты іс-шарасына қатысу, «Руханият» орталығындағы тарихи-өлкетану музейінде ақынға арналған экспозияциямен танысу секілді бір-бірімен ұштасып жатқан іс-шаралар ұйымдастырылады. Ең маңыздысы, осы күні рухани-танымдық конференция өткізіледі. Іс-шара аясында аудан әкімдігіне, «Руханият» орталығына ағайындар атынан естелікке құнды сыйлықтар табысталады. Мұнан соң Н.Ілиясов ауылының тыныс-тіршілігімен танысамыз. Сондай-ақ ақынның 200 жылдығына арналып басып шығарылған кітаптар таратылып, қонақасы беріледі, – дейді Әнуар Серікбаев.
Мәні мен маңызы зор іс-шаралардың қай-қайсының да идеологиялық мазмұны терең екенін айтып өтуіміз керек. Ал рухани-танымдық конференция ақын Ұлбике Жанкелдіқызының өмірін, өлеңдерін, айтыстарын, жалпы шығармашылығын зерттеп, зерделеуге қосылған үлкен үлес, нақты қадам болары сөзсіз. Сондықтан аудан жұртшылығы ұлы ақынды ұлықтау іс-шарасына біркісідей қатысып, атсалысқаны жөн болады.
Енді Ұлбике ақынның шығармашылығы жөнінде тарқата жазып көрелік. Ақынның өмірін зерттеген филология ғылымының докторы, профессор, аудармашы Сәрсенбі Дәуітұлы Ұлбике ақынның айтыстарын араб әрпінен кириллицаға түсірген. Ол өз зерттеулерінде нақты әрі дәйекті дәлелдермен ақын шығармашылығын жан-жақты зерттеген. Жалпы Абылай xан бастаған қазақ xандары мен батырлары туралы мағлұматты, деректерді күні бүгін академиктер бастаған ғалымдар осы Сәкеңнің еңбектерінен тауып келеді. Сондықтан Сәрсенбі Дәуітұлының Ұлбике ақынды зерттеп, зерделеуі де бекерден бекер емес, ғалымның қызығушылығын оятқан қайым айтыстың хас шебері де тегін талант емес деп түсінеміз. Мәселен, С.Дәуітұлының мына бір жазбасына назар аударайықшы.
«Ұлбике өзімен айтысқан
Мәделі ақынға:
Әудемжармен әуелі
үкімді аштым,
Он екімде өлеңмен
тілімді аштым.
Он үшімде өзіңдей бозбаламен,
Жұмбақ айтып өлеңмен жағаластым, – деуі де тілінің кеш шыққанын, бала жастан жырды жанына серік еткенін айғақтай түседі. Жастайынан ақындығымен танылған Ұлбике Жанкелдіқызы негізі мықты домбырашы болған. Оның бойындағы бұла таланты буырқанып, қызыл тілге құйылған. Мұны көрген халық «ақынның көмейіне өлең ұялаған» деп бағалаған екен» деп жазады Сәрсенбі Дәуітұлы.
Халық жазушысы Шерхан Мұртаза да «Он екі жасына дейін тілі шықпаған бүлдіршіннің алғашқы үні өлең сөзбен ашылғаны – аса биік Құдыреттің ісі...» дейді. Расында да Тереңөзек табанында туып, Тараздың топырағы бұйырған дара ақынның тағдыры аянышты. Осы маңда туып-өскен ақын қыз бой жетіп қалған тұста Есмырза деген дуалы ауыз би әулетін бастап Әулиеата жеріне көшіп барады. Сол шақтан бастап Ұлбикенің ақындығы елге мәшһүр болады. Оның ақындық тегеурініне, тапқырлығына ешкім шыдамайды. Күдері қожа Ұлбикемен айтысқысы келетінін білдіргенде әкесі Ер Көшек қожа: «Ұлбикемен айтысамын десең, Бұқарға барып үш жыл оқып кел, әйтпесе, сен онымен айтысуға жарамайсың» деген екен. Осының өзінен-ақ сөз зергерінің ерекше дарындылығын, ұтқырлығын түйсінуге болады. Шерхан Мұртаза бір еңбегінде: «Ұлбике – ұлы поэзияның ақ періштесі. Періште жүрген жерді қара күш иесі – диюлар аңдиды» деп атап өткен. Сол айтқандай, өз заманында озық туған ақын ғұмырының соншалықты қысқа болуына, өнерден хабары жоқ, ұр да жық, қызғаншақ, атастырылған күйеуі Бойтан кінәлі. Өйткені, Ұлбике ақын нағыз кемеліне келіп, өз дарынымен ел-жұртқа танылған шағында тентек күйеуінің қолынан мерт болады. Ол туралы ақын қыз «Қайда барсам жолымды кес-кестейтін, құрып қойған Бойтанның тұзағы бар» деп өз өлеңінде жан азабын жырға қосады.
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, саяси шолушы Мейрамбек Төлепбергеннің «Ұлы даланың ақ періштесі» атты мақаласы бар. Сол мақалада: «...Ұлбике ақынның атақ-даңқы өзі небәрі 24 жыл өмір сүрген ХІХ ғасырда Сырдария мен Қаратаудан асып, Сарыарқа мен Ақжайыққа дейін кеңінен жайылғанына анық көз жеткізуге болады. Бұла таланты буырқанып, қызыл тілге құйылған, қызғалдақтай құлпырған бойжеткеннің бақыты да, соры да өнер жолында болған екен. Ел аузында сақталып қалған әңгімелер мен мұрағаттық қолжазбалар оның ақындығын жете танытса, қайым айтыс өнеріндегі тапқырлығы мен шешендігі тәнті етеді. Көзге ұрып көрініп тұрса да, ақынның жанашыр іздеушісінің болмауынан оның мұрасы арнайы зерттелмей, қағыс қалғанын мойындауға тура келеді. Әйтпесе, Ұлбике ақын жөнінде ХІХ ғасыр мен ХХ ғасырдың өзінде-ақ жеріне жеткізіп айтқан шоқтығы биік ғалымдар аз болмаған екен. Соған қарамастан, бізде осы кезге дейін айтыскер ақын қыздардың, өнер қайраткерлерінің шығармашылық өмірбаянының жазылмауы қазақ әдебиеті ғылымындағы ең үлкен олқылықтардың бірі болып келгенін жасыруға болмайды» делінген.
Қазақ ауыз әдебиетінің бай мұрасының басын біріктіріп, зерттеген, жинақтаған Мәшһүр Жүсіп Көпеевтің айтуынша, Ұлбикенің әкесі Жанкелді – дәулетті, өлең-сөзге аса жүйрік, ақын кісі болыпты. Қыздың шешесі Жаңыл да ойлы, сөзге шешен, ақындар айтысында алдына жан салмаған талантты жан болған екен. Қазанғап Байболұлының 1941 жылы жарыққа шыққан «Төле бидің тарихы» атты дастанында Жанкелді ақын мен Жаңыл ақынның жыр айтып, өлеңмен сөз қағыстыруы осы деректі дәлелдей түседі. Ақындық өнер терең тамыр жайған, әсем де сұлу әлемімен үйлескен отбасында жырмен сусындап өскен Ұлбике де тұлымшағы желбіреген бала кезден көзге түсуінің өзі кездейсоқ емес екенін анық аңғарамыз.
Ұлбике ақын жұлдыздай жарқырап, талантымен дүйім жұртты тамсандырғаны соншалықты, оның Күдері қожамен айтысы 1870 жылы орыс ғалымы В.Радлов құрастырған «Түркі тайпалары халық әдебиетінің үлгілері» деген тарихи кітапқа енген. Сөйтіп, құнды дерек, қымбат мұра ретінде бізге жеткен. Ұлбике Жанкелдіқызы жайлы көрнекті халық жазушысы, жерлесіміз Қалтай Мұхамеджанов та жүрген жерінде: «Ақынның өзі айтысқан небір мықты ақындардан басым түсіп, айтыс өнерін халыққа танытқан нағыз сөз шебері» деп атаса, Шерхан Мұртазаның: «Үлкен дүниеге, көркем туындыға сұранып тұрған тұңғиық әлем және терең тағылым» деуінің өзі Ұлбике ақынға берілген зор баға деп білеміз.
Ұлбике Жанкелдіқызының қайғылы қазасына байланысты М.Көпеев мынадай деректі келтіреді: «Жаман шірік иті үйде жоқ болған қарсаңда бір той болып, ауыл аймағы мен қайын ағалары: «Сені біз сабатпаймыз» деп тойға алып барып, қайтып келсе, иті келіп қалып «сені ме?» деп кіжініп отырған үстіне оқтай ұшырып, қойдың бір қатқан санымен қақ бастан періп қалғанда, мұрттай ұшып кете барыпты. Одан әрі жұрт жиылып қалды, төркіні де аралас-құралас екен. Құн сұрады. Үй іші: «Пайғамбар шариғатына салдық» деді. Сонда шариғат айтатын Күдері қожа екен. Айтқан шариғаты: «Өлер Ұлбике өлді. Аяр да ас жоқ, тояр да ас жоқ. Мұны сойыңдар, өкпесін алып көріңдер. Өкпесінде жазу жоқ болса, онда тойға бару, өлең айту әйел жынысына дұрыс емес, өзі кінәлі, бұған түк болмайды. Егер өкпесінде жазу болса, онда ғұзыр айтпаса, ішін жарып кетеді. Үш кісінің құнын берсін: сүйек құны, өнер құны, қара құн. Ұлбикені сойып, өкпесін алып көрсе, өкпесі жыбырлап тұрған жазу екен. Көрген жұрт ботадай боздапты. Көзімен көрген жұрт күйгендіктен Бойтан серіні бас жетімі үшін құнына беріпті». Ел аузында «Бойтан Ұлбике ақынның шүйкесінен балтамен салып қалып, үш күн қансырап жатқан ақын үш жүздің үш биіне өлеңмен сәлем жолдайды» деген әңгіме де бар.
Ұлбике Жанкелдіқызы арнайы оқып, білім алмаса да жастайынан өздігімен ізденіп, оқу, білімді игерген, сауатты, ой-өрісі кең адам болған. Білім деңгейінің биіктігі сондай, онымен айтысуға өзге ақындар үлкен дайындықпен келеді екен. Күдері қожа мен Таспақожа, Ер Көшектің балалары ағалы-інілі ақындар. Сол Күдері қожамен Ұлбике ақын үш рет айтысып, бірде жеңіліп, бірде жеңіп, таразы басы кейде тең түсіп отырған. Бірде Ұлбике Шет (Жезқазған) қаласындағы базарға мал айдап барған әкесімен ере барып, базарлап қайтса керек. Ұлбикенің сапардан оралғанын естіп, Күдері қожа базарлық сұрай барыпты.
Күдері:
Ұлбике, үздік шықтың
қазағымнан,
Күн күліп, ай жасқанар
ажарыңнан.
Дәметіп базарлықты
келіп тұрмын,
Не әкелдің Шеттің барып
базарынан?
Ұлбике:
Қожеке-ай, қуанасың
жүзім көріп,
Көзіңе көзім түссе
қалмайды ерік,
Әкелдім базарлыққа
саған арнап,
Әдемі құндыз жаға
қызыл бөрік...
Күдері:
Ұлбике-ай, сөйлейсің-ау
сөзді кері,
Жігіттің қайда қалмас ащы тері?!
Үлкені үш баламның
жалаңбас жүр,
Бөркіңді кигізейін, әкел, бері, – дегенде Ұлбикенің шешесі тыңдап отырса керек, «Ал, бере ғой, бөркіңді, жеңілдің» деп реніш білдіріпті. Осы жолы Ұлбике жеңілгенін мойындап, Күдерінің иығына шапан жауып, құндыз бөрік кигізіпті.
Зерттеуші ғалымдар кей еңбектерде Күдері мен Ұлбикеге дейін ешқандай айтыс болмағанын да айтады. Бұған қарап Ұлбике Жанкелдіқызы қазақтың қайым айтысының ұшар басындағы алғашқы қарлығаш десек, артық емес. Біздің қолымызда Қадыр Мырза Әлидің 10 томдық шығармалар жинағы бар. Бұл кітапқа екі бөлімді, бес көріністі «Мың бір мұң» трагедиясы да енген. Бұл драмалық шығарма Ұлбике ақынға, оның өміріне, шығармашылығына арналған. Оны тебіренбей, көзге жас алмай оқу мүмкін емес. Жылдың басында аудандық газеттің бас редакторы, Қазақстан Журналистер одағының мүшесі Аружан Мұханбетқали «Мың бір мұң» трагедиясын төл басылымға түгел басып, оқырманға кеңінен насихаттады. Бірер ай бұрын қоғам қайраткері, Қызылорда қаласының құрметті азаматы Сәпен Аңсатпен кездесіп, сөйлескенімде ардақты азамат Қадыр ақынның туындысын сахналау керектігін айтып, театрларға ұсыныс енгізгенін жеткізген. Жалпы бұл шығарманы оқып ақын өмірінің ең азапты, аянышқа толы сәттері тұрмысқа шыққаннан кейін басталғанын, ақын қыз ұзатылғаннан кейін, өнерден, өлеңнен еш хабары жоқ Бойтанның талабымен домбыра шертуді, айтысуды қойып кеткенін, «Тұнжыраған тіршілік, өліп барам тұншығып» деп аһ ұрғанын түйсініп, білуге болады. Таспақожамен айтысында Ұлбике ақын Бойтанның адымын аштырмай, әр басқан қадамы аңдулы екенін білдіреді. Мына өлең жолдары да оның осындай аянышты күндерін ойға түсіреді.
«Ішімде менің мың бір мұң,
Бойжетіп және үлгердім.
Кеудем бір толы күй еді,
Бүгінде қуыс үңгірмін.
Ішімде менің мың бір мұң.
Ішімде менің мың бір мұң,
Ұмыттым күлкі сыңғырын,
Ұстаймын кімнің қолынан,
Кетеді кімде шылбырым.
Ішімде менің мың бір мұң.
Ішімде менің мың бір мұң,
Түсіме менің кім кірді.
Өңімде мені кім қорлап,
Тұншығып жаным, шыңғырды,
Ішімде менің мың бір мұң.
Ақын жанын түсінбеген, түсінгісі келмеген Бойтанның түптің түбінде ақын өмірін қиярын кім білген?! Қазақтың белгілі ақын қызы Күләш Ахметова «Қайсар дарынның жауһар мұрасы» деген мақаласында: «Қаршадай қайсар ақынның қатал заманда жүрегі дауалап, топқа түсіп, бетіне жан қаратпай жарып шыққаны, төпеген тіл мен өртенген өсекке төтеп беріп, өнер үшін, азаттық үшін дара күрескені, ақырында, жауыздың қолынан небәрі 24 жасында мерт болып, өлім құшуы ерлікпен пара пар емес пе» деп жазады. Мұның бәрі ақынның аянышты тағдырының соқтықпалы-соқпақты сындарлы кезеңдерге толы екенін аңғартады.
Биыл қайым айтыстың хас шебері Ұлбике Жанкелдіқызының туғанына – 200 жыл. Ақынның жаны мәңгілік тыныстаған Әулиеата жерінде, Тараз қаласында Ұлбике атындағы көше бар. Ақынның есімі ұлықталып, Қаратау қаласындағы мәдениет үйіне Ұлбике Жанкелдіқызы есімі берілген. 2005 жылы Тәуелсіздік мерекесі қарсаңында осы мәдениет үйінің алдына ақынға арнап ескерткіш орнатылыпты. Бұл Ұлбике ақынның рухын қастерлеу деп бағамдауға болады. Жыл басында ауданымызда республикалық айтыс өтті. Берекелі күзде ұлы тұлғаны ұлықтау жұмыстары тағы да жалғасуда. Көпшілік қауымның «Әрине, бұл жақсы, өте орынды, бірақ мұнымен тоқтап қалуға тағы болмайды. Алдағы уақытта ақын есімін ұлықтап, есте қалдыру үшін көшеге немесе бір мәдени нысанға Ұлбике ақынның есімі берілсе» деген ұсынысы бар. Бұл тарих үшін, тағылым үшін, түптеп келгенде ұлы тұлғаларды ұлықтаудың маңызын арттыру үшін қажетті іс, орынды бастама.
Ақтөре ИБРАГИМҰЛЫ,
Қазақстан Жазушылар және
Журналистер одағының мүшесі,
Қызылорда облысы әкімінің
«Тұран» сыйлығының иегері