Бала қабілетінің үлгіріміне әсері
Қазір қоғамда орын алған түйіткілді мәселе көп. Бірі жалақы аздығын айтып айқайласа, енді бірі денсаулық, білім саласындағы сыбайлас жемқорлық туралы дабыл қағады. Негізінен, олқылықтың барлығы айналып келгенде тәрбиеге байланысты. Адам ұрпағына қандай тәрбие берсе, оның жемісін де өзі көреді. Ал балаға тәрбие мен білім беретін алғашқы баспалдақ – мектеп қабырғасы. Білімнің негізі қаланатын бастауыш мектептен бастап бала әріп танып, оқуды, сызуды, есептеуді үйренеді. Ол үшін ұстаздар қауымы тер төгіп, баланың құлағына ілім нәрін құяды.
Бүгінгі біздің қозғайтын мәселеміз үлгірімі нашар оқушы төңірегінде болмақ. Үлгірімі төмен оқушы қайдан шығады? Бұл сауалға бір жақты жауап іздеу дұрыс емес, әрине! Бұл жерде мәселенің шешімін мектептегі ұстазынан, үйдегі ата-анасынан немесе айналасындағы қоршаған ортадан іздеуге болады. Алдымен ұстазға неге байланысты екенін тарқатып талдасақ. Біздіңше, мектепте, байырғы ұстаздардан бері қалыптасқан әдет бар. Нақтырақ айтқанда, әдіс-тәсіл деуге болады. Яғни мұғалімнің көпшілігі алдындағы бар оқушының ішінен алғырына, білімге деген құлшыныс танытатындарға ғана аса көңіл бөледі, солармен ғана жұмыс істейді. Басқаларының партада отырғаны болмаса, әркім өз ісімен айналысып, мұғалімге кедергі келтірмесе болғаны. Әрине алдында отырған барлық баланың бірдей талантты, дарынды болмайтыны анық. Араларында оқуға зерек немесе есепке жүйріктері болады. Ал мұғалімнің негізгі міндеті – баланың барлығына бірдей білім беру. Қазір оқытудың бірнеше әдіс-тәсілі бар екендігінен де хабардармыз.
Бір сыныптағы оқушыларды 2-3 топқа бөліп, қабілеттіне қарай тапсырмаларды бөліп орындату. Осы ретте бұл әдістің өзі бала санасын бұзатынын, ондай кезде өзін өзгеден төмен санап, онсыз да үлгірімі төмен оқушының ештеңеге құлқы болмайтыны айдан анық, яғни оқушыны жікке бөлу арқылы оның одан әрі білім алуына мұғалімнің өзі кедергі жасап тұрған сыңайлы. Керісінше үлгірімі төмен оқушыны алға сүйреудің орнына оны өзгелердің алдында төмендетіп, психологиясына әсер етуі мұғалімнің тәжірибиесіздігінен. Осыдан кейін бір сыныптың оқушылары арасында бөліну, үлгірімі төмен оқушыларды менсінбеу секілді алалау пайда болатыны бар.
Негізгі әңгіменің өзегі нашар оқушының үлгірімі туралы болғандықтан алдымен ардагер-ұстаздан пікір білуді жөн көрдік.
– Саналы ғұмырымды ұстаздыққа арнадым. Бастауыш сыныптың мұғалімі ретінде буыны қатаймаған, тілі де дұрыс шықпаған балалармен жұмыс істедім. Әрине алғыр оқушы да, жәй қабылдайтын оқушы да болады. Тәжірибемде тәрбиесі қиын оқушылар да кездесті. Дегенмен мұғалімге ата-ана баласын сеніп тапсырғаннан кейін онымен дұрыс жұмыс істеу мұғалімнің шеберлігіне байланысты. Ерінбей-жалықпай, уақытпен санаспай оқу үлгірімі төмен баламен қосымша бір-екі сағат артық жұмыс жасаса, балаға қолдау білдірсе, өзгермейтін оқушы болмайды. Білім саласында бастауыш сынып мұғалімдеріне жетекшілік жасадым. Сонда небір тәжірибелі мұғалімдер болды. Сабақтың алдында ертерек келіп, оқуы төмендеп кеткен оқушылардың оқуын түзеп, қайта-қайта баламен жұмыс істеп, нашар деген оқушының өзінен үздік оқушы шығарғандар болды. Кейде түгел бір сыныптың өзінде ылғи бестікпен оқитындар болатын. Ал кейбір сыныпта керісінше, ылғи үлгірімі төмен оқушылар отыратын. Осындай сәттен өту үшін ұстаздың өзіне көп іздену керек, әріптестерімен тығыз байланыс орнатып, баланың қызығушылығын анықтап, қандай жағдайда баланы қызықтыруға болатынын зерделеп, біліп, содан кейін сол әдіспен, қызығушылығын оятып оқыту керек. Мықты ұстаздан нашар оқушы шықпайды. Ұстаз ол баланың екінші анасы іспетті жай сөзбен түсіндіріп, жақсы көріп тұруы керек. Сонда ғана бала мектепке, ұстазына асығып тұрады, – дейді ардагер-ұстаз Ұлтуған Бимырзаева.
Шын мәнінде бастауыш мектепте жақсы оқыған бала, негізгі мектепке көшкенде оқу үлгірімінде өзгеріс болатыны рас. Оны мұғалімдер жаңа пәндердің қосылуымен, жаңа ұстаздардың келуімен байланыстырады. Оқу пәндерінің бағдарламасы да күрделене түсіп, тағы да талабы барлар алға жылжып, үлгірімі төмен оқушылар бұрынғысанан да төмендеп кетеді.
Кез келген ата-ананың басында бар мәселе – баласының сабақ үлгірімі туралы сөз қозғағанда алдымен ұстаздарды кіналау оңай сияқты. Десек те оған ата-ана да жауапты екенін ұмытпайық. Күні бойы қолынан ұялы телефонын тастамайтын баладан сабақ сұрамақ түгілі, оның бос уақытында немен айналысатынан бейхабар ата-аналар да жоқ емес, бар. Үйде баласының сабағын қадағалайтын ата-ана баласының үлгірімін қадағалап жүреді. Төмендеп кеткен жағдайда мұғалімдермен байланысып, мән-жайды білуге тырысады. Сондықтан бізде бір жақты пікір білдірмей ата-аналардың да ойын білуге тырыстық.
– Қазіргі кезде балалардың сабаққа деген ынтасы нашар екенін мойындауымыз керек. Бірақ барлық бала бірдей емес. Алғыр, дарынды, балалар да бар. Менің қызым сабағын үздік оқымағанымен, күнделікті қадағалаудың арқасында қатарынан қалмай келеді. Қазір алтыншы сыныпта оқитын қызымның сабақ үлгірімі туралы ойлансам, ертеңгі күні осы білгенінен де айырылып қаламыз ба деген ой келеді. Дегенмен сыныптағы оқушылардың деңгейін қаншалықты екенін мұғалім біледі емес пе? Сондықтан оқытудың басқа да әдістерін пайдаланып, қайткен күнде де жаңа тақырыпты оқушыларға түсінікті тілде түсіндіруге тырысу керек деп ойлаймын. Одан бөлек оқушылар кейбір мұғалімнің сабақ сұрамайтынын біліп алған. Соның салдарынан уақыт өте олар сабақ үлгірімін нашарлатып алады, кейде оны түзетуге құлықтары да болмай жатады. Оған демеу болып, түсінбеген тақырыптарын қайтадан түсіндіріп жатқан мұғалімдер кейде кездеспей жатады. Елдің баласына жаны ашитын мұғалімдердің азайып кеткені қынжылтады.
Қазір мұғалімдердің жағдайы жақсарды. Ел Президенті жалақыларын жыл сайын көтеріп жатыр. Тіпті жағдайы төмен мұғалім жоқ десем қателеспеймін. Әлеуметтік жағдайларын жақсартып, жоғары жалақыларының арқасында көбісі жаңа қоныс салып тұрмыс-жағдайларын да жақсартып алуға тырысып жатыр. Бұған ешкімнің дауы жоқ. Десе де алдындағы оқушының сабағына жауапкершілікпен қарап, қосымша сабаққа шақырып, қадағалау болса, ертеңгі күні сол мектептің, ұстаздың да абыройын көтеретін шәкірті емес пе? Сондықтан мұғалімге бөлінетін факультатив сабақтарынан бөлек үлгірімі төмендеген пәндерден қосымша сабақ ұйымдастыру туралы ұсыныс айтқым келеді, – дейді ата-ана Н.Ғаниқызы.
Орынды ұсыныс, таңертеңнен кешке дейін ешқандай мұғалім қазір мектепте жүрмейді. Әркім сабағына қатысып, тиісті сағатын беріп кетеді. Қазір қосымша қоғамдық жұмыстардан да босатылды. Сондықтан қосымша сабақ беріп, оқушының сабағын жақсартуға көмектесу мұғалімнің өзіне байланысты. Қазір қалтасы көтеретін ата-ана баласын ақылы оқытып жатыр. Осындайда заңды сұрақ туындайды. Неліктен мектептегі пәнді ата-ана ақылы түрде өзге мұғалімге баласын оқуға беруі керек? Неліктен бала мектеп қабырғасында жүріп, мұғалімнің сабағынан білім үйренбейді? Мұғалімге берілетін жалақы осындай олқылықтың орнын толтыруға жетпейді ме, әлде мұғалімнің көздегені тек материалдық жағдайды жақсарту ма? Онсыз да оныншы мен он бірінші сыныпта оқитын баласы барлар таңдау пәні бойынша баласын ақылы оқытып жатыр. Бала грантқа түсуі үшін міндетті түрде осындай ақылы оқуды оқыса ғана жоғарғы балл алады деген оймен жүрген ата-аналар жетерлік. Осы жағдайды пайдаланып мықты деген мұғалімдер жеке курстар ашып, ақылы оқытуды кәсіпке айналдырып алды. Мейлі ғой, баласынан ештемесін аямайтын ата-ана қанша ақша берсе де баласын оқытып алады. Дегенмен мұғалімнің еңбегі алдындағы шәкіртінің жетістігімен бағаланатындығын ұмытпай, ізденіс пен шығармашылықты серік етіп, ұстаздар қауымы шәкіртерін мақсатына жетуіне себепкер болып жатса нұр үстіне нұр болар еді.
Бибісара ЖАНӘЛІ