Әр заттың иесі мен киесі бар
Ұрпағына құтты қоныс, малына кең жайлы жайылым болған Көксу мен Ақсу (Жалағаш-Тереңөзек) аралығындағы кең алқапты табын ағайындары мекендеген. Олардың өркен жайып, іргелі елге айналуына осы өңірге даңқы асқан, есімдері елге мәшһүр атақты қолбасшылар мен батырлар зор үлес қосқан. Сәрке, Байқадам, Сейіл, Бұқарбай, Шалбай, Бәйтен есімдері ұрпақтан-ұрпаққа мақтанышпен жалғасуда. Олар елі мен жері үшін Тәуелсіздік жолында шайқасқан ерлер болды. Осы батырлар секілді атойлап сыртқы жаулармен айқаспаса да, ел ішіндегі бірлікті сақтауда, қайсар батырлық мінезімен, кесімді кесек сөзі ел есіндегі Қайқы батыр бейнесін от ауызды, орақ тілді Жорықбай шайыр:
Әркімнің өзіне лайық бағасы бар,
Жөкеңнің де Қайқыдай ағасы бар.
Тура биде туған жоқ, бәрі де рас,
Дей алман жұрттың бұған таласы бар.
Сөйлеп кетсе бұл кісі шешен еді.
Ер құнын да қиналмай шешер еді.
Текті әулеттен тараған азамат қой.
Есіл ер көсем еді, көшелі еді – дегені Қайқы батырдың тұлғалық келбетін сомдай түспей ме?!
1905 жылы Қарақойлы Басқынбай бай әкесіне ас беріп оған көршілес табын ағайындарын да шақырады.
Бұл ағайындары кешігіп келіп арнаған үйге ерте келген кісілер жайланып қойған кезде Қайқы батыр бастаған топқа қарапайым үй ұсынылса керек. Батыр бастаған топ ұсынылған үйді қорашсынып, көңілдері толмайтын сыңай білдірсе, тойды жүргізуші Шерімбет би:
– Уа, Қайқы батыр, ер елін қорғайды, ел ерін қолдайды деген. Сіз халқымыздың қадір-құрметіне бөленген Құдай берген жансыз. Орындарыңыз ақ орда, соған лайық сіздерге арналған ақ боз үй еді. Басқалар ерте, өздеріңіз кеш келдіңіздер, өзгелерді үйіріп қоя алмадық, осыны ескеріңіздер. Назырқану мен азырқану ерге жараспайды. Құдай тойдырғандар болмашыға таласпайды, – дегенде Қайқы батыр:
– Бәрекелді, сөзіңіздің міні жоқ, сары майдан қыл суырғандай. Басқынбай қимылдасын бай секілді, – деп ұсынған үйге жайғасқан екен. Бұл Қайқының батырлық қайсарлығымен бірге биге тән ел бірлігін сақтай алатындығын көрсетеді.
Бүкіл табынға ұран болған, Сәрке батырдың туған ағасы Қарекенің баласы, Ұзақ батырдан қалған жалғыз тұяқ Қайқы еді. Бұл кісінің негізгі қонысы – бүгінгі Қалжан ахун елді мекенінің шығыс жақ бетіндегі өз атымен аталатын Қайқы ағашы. Осы қоныста Есжан, Нарша, Бекжан, Мәжит, Ажар атты ұрпақтары өсіп-өніп бүгінде олардан тараған ұрпақтары еліміздің түкпір-түкпірінде, көпшілігі Жалағаш кентінде, атадан қалған мұраға иелік етуде.
Қайқы батыр тұтынған белтелі мылтық (Қара шелек) бар. Бұл қару кезінде Қоқан бектерінің жасауылдарымен болған қақтығыста Ұзақ қолына өтіп еді. Кейін бір жаугершілік шайқастарда Ұзақ батыр мерт болып қарулас достары қаруды ұрпағына мұраға аманаттап табыстайды. Әкеден қалған қаруды Қайқы тек аңшылық кәсіпке пайдаланып, өмірінің соңында үлкен ұлы Есжанға қалдырды. Мылтықтың ұзындығы 1 метр 50 см. Ұрпақтары заманына қарай мылтықты ұсталар көмегімен бір құлақты, пыстанмен от алатын шүріппелі етіп өзгертіп, аңшылық қажеттеріне пайдаланған. Мылтық батырдың шөбересі Жантөгел Жақсылықұлы шаңырағында аса ұқыптылықпен анық көрінетіндей жұқа ақ матамен қапталып, үйдің көрікті төрінен орын тепкен. Бұрынғы үлкендер мылтықты «Қара шелек» деп атап кетіпті. Бүгінде ұрпақтары не себепті бұлай аталғанынан бейхабар. Өз әулеттерінен сырқаттанған сәбиге ұңғысына су құйып ішкізсе, бала тәуір болады екен. Тағы бір қасиеті босануы қиын болып жатқан әйелдің бас жағына қойса тез әрі жеңіл босанатын көрінеді. Ұңғысына су құйып ішкізгеннен болар «Қара шелек» деп аталуы. Бұл – біздің пайымдауымыз. Осындай қасиетімен бұл қару Жантөгел шаңырағының бүгінде қадірлі де қасиетті әрі құты мен берекесіне айналған.
Қайқы батыр ағасы Бұқарбай батырға сәлем бере барғанда Бұқарбай інісіне өзі тұтынған қылышын, күміс кісе белдігін, қыны мен пышағын сыйласа керек. Бүгінде кісе белдіктің пышағы жоқ. Қайыс қынымен батырдың қарашаңырағының иесі, кенже ұлы Мәжиттің немересі Бекбол Қайқиевтің отбасында тұр. Ал қылышы ортаншы ұлы Наршаға тиесілі болыпты. Нарша 1930 жылдары Тереңөзек ауданында жауапты қызметте жүргенде өзінің сыйлас досы, ауданның атқару комитетін басқарып тұрған Ерман Мыңбаевтың отбасында дүниеге келген балалары тұрақтамаған соң мұра болған қылышты бесікке байлаған. Осыдан былай бесіктегі бала тұрақтап, ұрпақ жалғастығы жалғасқан екен. Бұл қылышты Қайқы батырдың дүниеден озғанына 100 жыл толу кезеңінде батыр ұрпақтары келісіммен қайтарып алып, Бұқарбай батыр музей қорына табыстаған.
Әр заттың өз иесі мен киесі болатынын мына жаһандану заманында, оның қадір-қасиетін, әке-шеше, ата-әже жадымыздан шығарып бара жатқандаймыз. Біздер бұрынғы әдеп-ғұрыптарымыз бойынша ата-бабадан келе жатқан қадірлі де киелі дүниелерді аяқ асты етпей, интернет желісіндегі мәні мен мағынасы жалаң, өзге елдің санамызды улайтын теріс насихатын ұрпақ санасына сіңірмейік. Қайта ата-бабадан келе жатқан ұлттың рухани тәрбиесімен қасиетті құндылықтарымызбен сусындатуға күш салынса игі. Сонда бабалар тектілігі ұрпақ бойынан жойылмас еді.
Жәнібек Маханбет,
өлкетанушы
өлкетанушы