Мұстафа Шоқайдың Гүржістандағы күндері
Өжет мінезі мен қайратын, биік талабы мен тағдыр-талайын халқының азаттығы мен теңдігі жолына арнаған Алаш ардақтыларының бірі Мұстафа Шоқайдың (1890-1941) қилы да қиын өмірінің бір белесі Гүржістанда (Грузия)өткені белгілі. Түркістан тәуелсіздігі үшін күресін жалғастыру үшін Мұстафа Шоқайдың Кавказды таңдап алуы кездейсоқ емес еді.
1917 жылы Ақпан төңкерісінің нәтижесі патшалық Ресей бодандығындағы халықтарға үміт ұялатып, социал-демократиялық идеялармен қанаттанған ұлт зиялылары азаттыққа қол жеткізуге ұмтылды. Алайда Алашорда, Түркістан мұхтарияты, Кавказ елдері мен Украинадағы тұңғыш демократиялық республикалар тәуелсіздік туын ұзақ желбірете алмағаны аян.
1917 жылы Ақпан төңкерісінің нәтижесі патшалық Ресей бодандығындағы халықтарға үміт ұялатып, социал-демократиялық идеялармен қанаттанған ұлт зиялылары азаттыққа қол жеткізуге ұмтылды. Алайда Алашорда, Түркістан мұхтарияты, Кавказ елдері мен Украинадағы тұңғыш демократиялық республикалар тәуелсіздік туын ұзақ желбірете алмағаны аян.
Тәуелсіз Түркістан идеясын өмірлік мұратына айналдырған, Алашорда үкіметінің мүшесі, Түркістан мұхтариятының сыртқы істер министрі, кейін үкімет басшысы болған М.Шоқайдың саяси күресі жергілікті халықтың өз тағдырына қатысты мәселелерді шешуге, басқару органдарына сайлауға қатысу құқын қамтамасыз етуге, әлеуметтік және экономикалық қаналуына жол бермеуге арналды.
Қоқанда құрылған Түркістан мұхтариятының үкіметі үш айдан соң күшпен жаншылған соң Мұстафа Шоқай Ташкенде жасырынып, кейін 1919 жылдың көктемінде қазақ даласы арқылы Бакуге жетіп, одан Тбилисиге табан тіреді. Мұнда грузин, украин және Солтүстік Кавказ халықтары демократиялық күштерімен бірлікте М.Шоқай Түркістан азаттығы үшін күресті жалғастырды. 1921 жылғы 26 ақпанда Тбилисиге кеңес әскері басып кірген соң ол жұбайы Мария Горинамен бірге Батуми арқылы Түркияға өткен. Кейін осы Мария Горина Алаш ардақтысының хаттары мен қолжазбаларын елге жеткізіп, Мұстафа Шоқайдың атын арашалауға үлкен септігін тигізген.
Грузиядағы дипломатиялық жұмысымның шеңберінде ол елдің Ұлттық мұрағатында Мұстафа Шоқайдың 1919-1921 жылдары Тбилисиде тұрған кезеңіне қатысты деректерді іздестіруге рұқсат алғанымда, қатты қуандым. Бір ғасыр бұрын Мұстафа Шоқай гүржі жеріне құқығы тапталған халқының теңдігін алу жолындағы күресін жалғастыруға келген болса, өзімнің тәуелсіз Қазақстанның өкілі екендігіме айрықша толқыдым. Тбилисидегі Ұлттық мұрағатта М.Шоқайдың 1919-1921 жылдардағы мерзімді баспасөз бетінде жарияланған мақалалары табылды.
Түркістан азаттығы жолында Мұстафа Шоқайдың Кавказды, Әзербайжан мен Грузияны алдыңғы шеп ретінде таңдауы кездейсоқ емес еді. 1917-1921 жылдары Солтүстік және Оңтүстік Кавказ халықтары ұлт-азаттық жолындағы күресін жалғастырып, үлкен нәтижеге қол жеткізді де. 1917 жылдың наурыз айында Украина Халық Республикасы, 22 сәуірде Закавказье Федеративтік Республикасы, 20 қарашада Солтүстік Кавказ Уақытша үкіметі, 23 қарашада Уфада «Идель-Урал» мұсылман автономиясы, 26 желтоқсанда Қырым-түрік республикасы құрылады.
Бір жылдан соң Закавказье Федеративтік Республикасы ыдырап, 1918 жылғы 26 мамырда құрылған Тұңғыш Грузия демократиялық республикасын Германия, Ұлыбритания, Италия, Франция, Бельгия, Түркия, Аустрия, Чехославакия, Польша, Аргентина, Жапония, Бельгия, тіптен Ресей де мойындап үлгерді. Сол кездегі Тифлис те, ондағы баспасөз де қайнаған саяси өмірдің айнасы еді: сары газеттердің беттері геосаяси ахуал, еуропалық үлкенді-кішілі мемлекеттердің сыртқы саясаты, жаңа республикаларға қатысты ұстанымдары туралы ақпаратқа толы.
Тарих толқынындағы осы күрделі кезеңде Мұстафа Шоқай Тифлистегі демократиялық күштермен байланысын нығайтып, саяси күрескерлікпен қатар, жалынды публицистикалық жұмыс атқарды. Ол 1919 жылы Грузия топырағына Түркістан Құрылтай жиналысын шақыру жөніндегі комитеттің төрағасы ретінде келді. Мұнда М.Шоқай еркіндік сүйгіш, демократиялық мұраттарға талпынған Кавказ жерінде көптеген ниеттестерін тапты. Тұңғыш Грузин Демократиялық Республикасының, сол жылдарда Тбилисиде орналасқан Солтүстік Кавказ ұйымдары жетекшілерімен, атап айтқанда, Ной Жордания мен Ной Рамишвили, Евгений Гегечкори, Илья Зурабишвили, Ахмед Цаликов сынды саясаткерлермен тығыз байланыс орнатады. Батыс және Шығыс мәдениетімен тел сусындаған грузин халқы, ұлттық рухы әркез биік Гүржістан жері Мұстафа Шоқайдың Түркістан халықтарының азаттығы жолындағы күресіне жаңа дем береді.
1919-1920 жылдары Мұстафа Шоқай Тбилисиде «Ерікті одақ» баспасынын «На рубеже» журналын шығаруды қолға алады. Журналдың 6 саны жарық көрген, ал ұлттық архивте 6-номері ғана сақталған. Сонымен қатар Мұстафа Шоқай тау халықтарының (Дағыстан) азаттығы жолында күрескен Солтүстік Кавказ халықтарының революциялық демократиясының органы «Вольный Горец» және «Борьба» газеттерінде «бакулік тілші Мұзаффар Жанаев» деген бүркеншік атпен Түркістаннан алынған деректер негізінде қазақ даласындағы қиын жағдай мен әділетсіздік туралы мақалаларын тұрақты жариялап тұрған.
Мұстафа Шоқайдың бірқатар мақаласы, атап айтқанда, «Вольный Горец» газетінің бірнеше номерінде басылған «Шығыс проблемалары» (Кеңес өкіметі мен қырғыздар) атты мақалалар сериясы «Қыпшақ-оглы» бүркеншік атымен жазылған. Мұстафа Шоқай Қыпшақ тайпасының Бошай бөлімінен тарайтын Жанайға жатады деген дерекке сүйенсек, Мұзаффар Жанаев және Қыпшақ-ұлы бүркеншік аттарымен қазақ халқының азаттық таңын аңсаған мақалалардың Мұстафа Шоқайдың қаламынан туындағаны шүбәсіз.
Сонымен қатар 1921 жылғы 26 қаңтарда Антанта мемлекеттерінің үкімет басшылары отырысында Грузия тәуелсіздігін де-юре мойындау рәсімі өтті. 1921 жылғы 21 ақпанда грузин парламенті демократиялық қағидаттарға негізделген елдің алғашқы конституциясын қабылдағанмен, небәрі 4 күннен соң, яғни 1921 жылғы 25 ақпанда кеңес әскері Тбилисиге басып кірген еді. Сондай-ақ 1991 жылы тәуелсіздік алған тұста Грузия парламенті 26 мамырда қабылдаған алғашқы актін Тәуелсіздікті қалпына келтіру туралы қаулысы деп жариялады. Осылайша 2018 жылы 26 мамырда Грузия тәуелсіздігінің 100 жылдық салтанатына тәуелсіз Қазақстанның дипломатиялық өкілі ретінде қатысып, сол тарихи күндердегі бүкілхалықтық шаттық сезіміне куә болу айрықша бақыт еді.
Біртуар күрескер, көрнекті ғалым Мұстафа Шоқай отаршылдыққа, бір ұлттың басқа бір ұлтқа үстемдік құруына қарсы тұрды. Түркі халықтарының бірлігі олардың еркін дамуының алғышарты деп түсінген гуманистің барлық түркітілдес халықтардың ынтымақтастығын нығайту идеясы бүгінде Түркітілдес мемлекеттер одағы аясында табысты жүзеге асырылып отыр.
Қазақ халқының тәуелсіздігі үшін Алаш ардақтыларымен үзеңгілес бола отырып, Кеңес өкіметін соңғы деміне дейін мойындамаған Мұстафа Шоқай кейін Париждегі грузин мұғажырларымен бірге кеңестің озбыр саясатына қарсы күресін тоқтатпады. Мұстафа Шоқайдың ұлт тәуелсіздігі мен ұлт рухы туралы ойлары бүгін де өзекті. Ол «Ұлттық рухсыз ұлт тәуелсiздiгi болуы мүмкiн бе? Тарих ондайды көрген жоқ та, бiлмейдi де. Ұлт азаттығы – ұлттық рухтың нәтижесi» деген еді.
«Тәуелсіздік бәрінен де қымбат» атты мақаласында еліміздің Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев «Біз кезінде елге қызмет етудің озық үлгісін көрсеткен Алаш қайраткерлерінен тағылым аламыз. Алаш арыстарының асыл мұрасын игеру жалғаса беруі тиіс» деп атап көрсетті. Мемлекет басшысы бұл мақалада ұлт пен ел ретінде сақталып қалу үшін бүгінгі және болашақ ұрпақтардың жаңа сын-қатерлерге дайын болуы керек екендігі туралы қалам тербейді.
Мұстафа Шоқай мақалаларында Түркістан мұсылмандарының ар-ожданы мен құқығының қорғалуына басты назар аударады. «На рубеже» журналының 1920 жылғы 15 қаңтардағы №6 санында М.Шоқайдың «Сәлде оранған коммунизм» («Коммунизм в чалме») атты мақаласы жарияланған. Бұл мақаланың басты мақсаты түркістандықтардың құқықсыз, қаналған жағдайын әшкерелеп, жергілікті халықтың құқын қорғау еді. Мақаланы автордың «Түркістандағы жергілікті жұрт қанша төзімді немесе енжар болғанымен, олар өздерінің құқықсыз жағдайларына ұзақ көне алмады» деп бастауы оның шебер қалам саптауын көрсетеді.
Ол Түркістан өңірін Ресей тарапының геосаяси мүдделерін ілгерілету үшін белсенді пайдалануға қызығушылығын атап көрсетеді. Мұсылмандық Шығысқа бет бұрған Кеңес өкіметі үшін Түркістанның аса маңызды болып отырғаны айтылады. Шығысқа «жол ашатын кілт», «түркі халықтарының бесігі» Түркістанда, Ұлыбритания империализмінің осал жері болып табылатын Ұлы Моғолдар елі Үндістанға апарар жолда орналасқан өңірде «Ресей коммунистерінің Шығыс Азаттық революциясы отын жағуды ойға алғаны» сынға алынады.
Алайда Түркістан азаттығы үшін күрескер М.Шоқай аталған мақалада түркістандық мұсылмандар демократиялық топтарының түсінігінде ұлттық азаттыққа жол біреуге қарсы діни қастықты ояту арқылы емес, революция әкелген жетістіктер шеңберінде, Түркістан халықтарының тең құқылы, бауырластық қатар өмір сүруін орнату, демократияшыл Ресеймен және көршілес жаңа құрылған мемлекеттермен еркін одақта болуға ұмтылысы деп түсінетінін атап айтады.
Сонымен қатар бұл мақалада автордың Түркістандағы тап саясатына деген көзқарасы анық көрінеді. Сұңғыла саясаткер большевиктердің Түркістандағы мұсылмандарға ұлттық азаттық қажет екенін түсінгендігін жазады. Ол «Әлеуметтік-экономикалық және мәдени жағдайы бойынша Түркістан тұрғындары, сондай-ақ бүкіл мұсылмандық Шығыс үшін таптық күрес жолы, тапты азат ету жолындағы күрес әзірге қолдануға жарамсыз, өйткені мұнда белгілі бір тап емес, жалпы халық қаналып отыр. Осыны түсінген түркістандық большевиктер өздерінің қатерлі ерекшеліктеріне сай, екінші бір шекке ұрынып отыр: ұлт азаттық идеясын олар діни фанатизмнің қызыл сәлдесімен әшекейлеп, ақылға сыймайтын заттар туралы айтуда», деп атап көрсетеді.
«На рубеже» басылымының №1-2 сандарында М.Шоқайдың «Түркістан және революция» атты, ал №5 санында «Нағыз күн қашан келер екен?» атты мақалалары жарияланыпты. Өкінішке қарай, газеттің бұл сандары сақталмаған.
«Вольный горец» газетінің 1920 жылғы 16 ақпандағы №30 санындағы «Шеттегі коммунистердің саясаты» атты мақалаға да Түркістан мұсылмандарына жалпы дауыс беру құқығының әлі де берілмей отырғаны сыналады. Кеңес съездерінде жергілікті халық пен келімсектер арасында тең өкілеттіліктің сақталмауы, яғни Түркістан халқының 95 пайызын құрайтын бұратана халықтың барлық съездерде тек 20-25 делегат мандаттарына ие болып отырғаны айтылады. Осы ретте Мәскеуден Ташкентке қызыл жалаумен көмкеріліп, жасыл жарты ай суреттері салынған пойыздармен насихатшылардың көптеп келуі, панисламдық ұрандар айтылып, мұсылмандық «байрамдарды» салтанатты тойлай отырып, сол мезетте мұсылмандардың өз елін басқаруға қатысуы мәселесі көтеріле қалса, түркістандық большевиктердің революция туының «тазалығын» қорғаушы бола қалатыны әжуа етіледі.
Аталған мақаланы сол кездегі мұсылмандардың саясаты мен жағдайын зерделеген бірден-бір тарихи жәдігер, сауатты есеп деп бағалауға болады. Мақаладан мұсылмандардың қызыл әскер қатарына көптеп ене отырып, билік органдарында тиісті өкілеттіктің берілуін талап еткенін көреміз. Мұсылмандардың контрреволюционер емес екендігі мәскеулік және Түркістан коммунистеріне белгілі, алайда, ташкендік коммунистердің айтуынша, олар «мемлекеттік істерді жүргізуге әлі дайын емес, сондықтан да Түркістанда «мемлекеттік істермен» айналысып жүрген рязандық және нижегородтық мұжықтардан үйренуі керек. Осының бос сандырақ екенін орталықтың барынша салауатты коммунистері түсініп, орындарын босатуды талап еткенімен, олар «біз не үшін қан төктік» деп, биліктен бас тартқысы келмейді» деген жолдар сол кездегі жағдаяттан көп сыр шертеді.
Сол жылдарда Мұстафа Шоқайдың жүрегі дала қасіретіне қарс айырылып, жергілікті басылымда бірнеше мақала жариялаған. Тбилиси архивіндегі сарғайған газет беттері қазақ даласының қасіретін сақтап отыр. «Вольный Горец» газетінің 1920 жылғы 8 наурыздағы №33 санында «Дала қасіреті» (қырғыздың хаты), яғни «Горе степи» (письмо киргиза) атты мақала бар. Мақалаға түсініктеме ретінде «тілшіміз Жанаев қазақ даласының зиялы өкілінен ана тілінде хат алғаны, онда кеңес өкіметі басқаруындағы Ресейдің шетінде орналасқан халықтардың көңіл-күйі сипатталған соң, хаттың толық басылғаны» айтылған.
Революция «жетістіктері» кесірінен жыл санап халі мүшкілденіп, мүдделері жаншылған, күнкөріс қамы әбден қиындаған халқының қасіретіне жүрегі қан жылаған Мұстафа Шоқай бұл жағдайдан шығу жолдарын іздеген. Осылайша елдегі жағдай туралы тұрақты түрде келіп отырған хаттар арқылы біліп отырғаны оның мұнда Түркістанның өкілі ретінде қызмет еткенінің дәлелі. Осы хабарламалардың негізінде ол Тбилисиде жарық көретін басылымдарға мақалалар жазып, демократияшыл күштердің назарын аударуға тырысқан.
Хат жазушы «біздің еркін дала енді жолшыны қонақжай жылулықпен қарсы алмайды, бұрынғы кеңшілік жоқ. Барлық жерде қирау мен өлімнің ізі жатыр» деп әңгімелейді. «Ақыр соңында революцияның барлық мағынасы тек бір нәрсеге – тірі қалу, халықты аман сақтап қалу үшін күреске келіп тірелді» деген сөздерде ащы шындық сақталған. Революция жолында қазақтың жүздеген мың малы қырылғанымен қоймай, кең даланың «қаңырап бос қалғаны», Түркістандағы «социалистік революцияға» алым-салық тек жалғыз малмен төленбеді: дала қаңырап бос қалғаны...» туралы айтылады. Мақала авторы 1920 жылдың өзінде қазақ даласында адам шығыны жарты миллионнан асып түсті деп күңіренеді.
Автор осынау халық басына үйірілген қайғы-қасіреттің себебі азаматтық соғыс емес, билік үшін күрес болып отырғанына қатты ашынады. Ең сорақысы сол – адамдар азамат соғысы майданында өздеріне түсінікті идеялар үшін емес, адамгершіліктен ада, мағынасы жоқ, аштықпен революцияландыру саясаты зұлымдығының нәтижесінде өліп жатыр деп жанұшырады. Мақалада мүмкіндігі бар адамдардың қырғыз палестинасы болған Жиделі-Байсынға көшіп жатқаны, ресейлік қазақтардың (Сырдария облысы) Бұхара хандығы шегіне қоныс аударуы – Жетісу қазақтарының патшалық Ресейден Қытайға 1916 жылғы «ұлы көшін» еске түсірген екен. Сонымен қатар қазақтардың бір бөлігінің қызыл әскер қатарына қару қолдануды үйрену үшін жазылып жатқаны айтылады.
Мұстафа Шоқайдың түрікшілдік пен исламшылдыққа қатысты көзқарасы да зерттеушілер үшін айтарлықтай қызықты. «Волный горец» газетінің 1920 жылғы 1 наурыздағы №32 санында басылған «Орта Азиядағы «түрікшілдік пен исламшылдық» («Пантюркизм и панисламизм» в Средней Азии») атты концептуалды мақаласы назар аудартады. Мақалада «Осы жолдардың авторы өз халқының және елінің ұлттық өзін өзі таныту ісіне барынша қатыса отырып, ұлттық азаттыққа бар ықыласымен жаны ашып, тағдырдың тезіне сай империалистік есіркеушілердің тегеурінді уысына түсіп қалған барлық мұсылман халықтармен бірге өзін не панисламистерге де, не пантүркистерге де жатқызбайды. Алайда бұл жағдаят оған жалпыға аян бұлжымайтын факт – мұсылман халықтарымен ішкі рухани байланыс туралы атап айтуға ешбір кедергі бола алмайды. Осы байланысты анық сезінген большевиктер билікті өз қолдарына алар кезде орыс жұмысшылары мен шаруаларына «бейбітшілік пен нан» уәде еткенде, мұсылмандарға «Константинопольды түріктердің қолында қалдырамыз» деп сендірді», деп жазады. М.Шоқай сарттар мен қазақтар арасында «түрік агенттері» тек пысық әкімшілік қызметкерлерінің ойларында ғана болды деп сендіреді.
Осылайша жастайынан сұңғыла болып өскен, саяси күресте мінезі әбден шыңдалған, өткір де терең сөзді меңгерген мұзбалақ қырандай Мұстафа Шоқайдың «өз бірлігін нығайта алған халықтар ғана тәуелсіздігіне қол жеткізе алады және оны қорғап қала алады» деген сөзі баршамызға өсиет етіп айтылғандай. Бұл – тәуелсіздіктің басты тағылымы.
Гүлмира СҰЛТАНӘЛІ,
дипломат, журналист,
дипломат, журналист,