Ұмыт болып бара жатқан салт-дәстүрлер
Ұлттық салт-дәстүрдің арасында көнеден келе жатқан ғұрыптар баршылық. Соның бірі – қыз алып қашу. Бұл дәстүр қазақтың қанында бар үрдіс десе де болады. Яғни қалыңдықтың қалың малын төлеуге шамасы келмейтін жігіт өзінің ұнатқан қызын келісіммен алып қашқан.
Қыз алып қашу Кавказ, Қырғыз, Эфиопия, Қазақстан елдерінде кең тараған және осы елдерде әлі күнге дейін сақталған. Бүгінде бұл дәстүр көптеген мемлекетте қылмыс саналады және жазасы да бар.
Қазақ дәстүрінде екі жас құда түсу жолымен, яғни екі жақтың келісімімен қосылған. Дегенмен көп жағдайда жігіттер өз ғашығын алып қашу арқылы қосылған кездер де болған. Тарихтан белгілі болғандай Қалқаман Мамырды, Кебек Еңлікті алып қашып қосылған. Бірақ оның соңы қайғыға ұласқан. Ұлы Абайдың інісі Құнанбайдың баласы Халиолла да сүйген қызын алып қашқан. Дегенмен ол замандағы қатал шешім қос ғашықты қайта айырып жіберген.
Қыз алып қашу бұрыннан бар
Шын мәнінде бұрындары қыз алып қашу болды. Тіптен алып қашу кезінде қыздың келісімі маңызды болмаған. Қыз келіспей жатқан кезде әулеттің үлкен апа-әжелері табалдырыққа жатып алып, «Менің үстімнен аттап өтсең, бағың болмайды» деп қайткен күнде де қызды келістірген.
– Осыдан 30 жыл бұрын мені алып қашты. Жігітті бұрын-соңды көрмегенмін де. Таныс жеңгелерім мені сыртымнан жігітке көрсетіп жүрсе керек. Шаруашылықта жұмыс істеп жүргенімде көлікке басып мінгізіп алып қашты. Өз ауылым емес, бөтен ауылға келдім. Келісімімді бермей, біраз шу болды. Сонда үлкен әжелер басыма ақ орамал тақты. Келген жерімнің жаман отбасы емес екенін айтты. Сонда да болса көнбедім. Артымнан іздеп келген ағам менің сөзімді сөйлемей, «қайтып келген қыз жаман, ел-жұртқа қалай қараймыз» деп осында қалдырып кетті. Отбасын осылай құрдым. Өзімді алып қашудың құрбаны болдым деп қатты айтуға аузым бармайды. Уақыт өте жұбайымның жақсы азамат екенін түсіндім. Шүкір, үбірлі-шүбірліміз, немерелеріміз өсіп келеді, – деді төрт баланың анасы Айжан апа.
Соңғы жылдары тұрмыстың түзелгені болар қыз алып қашу дәстүрі ығыстырылып барады. Бұл да болса қыз баланы мәпелеп өсірген отбасының өз үйінен ұзатылып, құтты жеріне ақ батамен қонуына жасайтын жарасымды қадам болса керек. Кент тұрғыны Жанар апай қыз алып қашу ескіліктен қалған ғұрып деп санайды.
– Бұрынғы заманда қыз алып қашқан. Яғни той жасауға жағдайдың болмаған кезде орын алған жағдай. Тіпті қыздың келісімінсіз алып қашқан. Дегенмен бұл ескіліктің дәстүрі деп білемін. Халқымыз қашанда қыз баланы қонақ деп білген. Екі жақ келісім берген соң, ұзату тойын жасаған. Кәде жасап, түрлі жоралғылар орындалған. Барлық жағдайда үлкендердің батасымен екі жастың қосылғаны құптарлық, – дейді көпбалалы ана Жанар апай.
Атастыру
Халқымызда ұмыт бола бастаған салт-дүстүрлер жетерлік. Соның бірі – атастыру. Көне дәстүр деп есептелетін атастырудың негізгі шарты – жастайынан баласын, кейде бесіктегі балаларын ата-ана өзара уәделесіп, «өскенде отау құрсын» деп белгілеп қояды. Яғни келісім арқылы уәдеде тұрып, қыз бен жігіттің ата-анасы бір-бірімен құда болады. Екі жақтың үлкендері алдын ала екі елді жақындатып, алдын ала қалың мал да береді. Атастырудың салмағы, жауапкершілігі өте ауыр. Яғни өскенде атастырылған қыз бен жігіт міндетті түрде үйленген. Мұндай салт-дәстүрді қазір жас отбасылардың арасынан байқауға болады. Әлі дүниеге келмеген балаларын достар алдын ала «сізден ұл туса, бізден қыз туса немесе керісінше сізден қыз туса, бізден ұл туса, құда боламыз» деп уәделесіп жатады. Бірақ бұл сөзге жеңіл желпі қарап, кейін ұмытып та жатады. Ал мұндай жағдайда бұрындары салт бойынша айыппұл төлеген. Мәселен атастырылған жігітке қыз ұнамаса, жігіт жағы мал түрінде айыптарын жуып шайған.
Негізінен жігіт атастырылған қыздың үйіне баруы үшін алдын ала қалың малын төлеген. Сонда ғана қыздың үйінде емін-еркін жүре алған. Онда да бөлек үй тігіп сонда қона жатқан.
Әрине көнеден қалған дәстүрмен бас қосқандар қазір арамызда болмауы мүмкін. Бірақ көзі кеткен әжелеріміз көбіне осындай салтпен бас қосқанын еститінбіз. Бұл ол заманда жастардың басы ерте жастан, ата-аналарының ғана келісімімен қосылғаннан болса керек деп топшылауға болады. Ал қазір баласын оқытып тоқытатын ата-ана балалары өзге біреуді ұнатып, уәдені бұзып жатса, қалыпты жағдай деп қабылдайды.
Сүйек жаңғырту
Аты айтып тұрғандай, бұл дәстүр бір-бірінен қарым-қатынасы алыстап бара жатқан әулетті қайта жақындату үшін жасалған. Астарында терең мән жатқан салт-дәстүр бойынша әулетке бұрыннан құда болып келетін жақтан қыз айттырып, ұлды үйлендірген. Мұндағы мақсат – өздеріне бұрыннан таныс, текті жерден қыз алып, ұрпақ жалғастыру. Әулеттің ақсақалдары бұл дәстүрде рулық ерекшелікке мән берген. Көбіне үлкендер жағы өзара келісім арқылы ұсыныс жасаған.
Бүгінде осы дәстүр бойынша отбасын құрғандар бар.
– Күйеуім – отбасында жалғыз ұл. Нағашылары жағынан біздің қызымызды сүйек жаңғырту бойынша келісіммен алу туралы ұсыныс айтылды. Біз көп ойланып «балалар тіл табысып, жарасып жатса, неге келіспеске» деп ойладық. Уақыт өте бірін-бірі ұнатқан балалар шаңырақ көтеретіндерін айтты. Бұрын нағашы-жиен болып қатысқан екі жұрт қазір құда болып араласып кеттік. Айтайын дегенім, сүйек жаңғыртудың жақсы жағы көп екен. Ерлі-зайыптылардың арасында ренжісу бола қалса, екі әулет жастарды татуластырып жібереді. Бұл – көрегенділік пен үлкендерді сыйлау, құрметтеудің белгісі, – дейді Раушан апа.
Ұлттық құндылықтардың негізі саналатын салт-дәстүрлер елдің бірлігін, тату-тәтті тірлігін көздейді. Бұл – ұрпақ болашағын ойлағандықтан саналы түрде жасалатын ғұрып. Сондықтан жақсыны жатқа бермей, тектілікті сақтап қалуға мән берген халқымызда осындай дәстүрдің болғаны қандай жақсы! Ол жаңғырса, тіпті керемет!
Бибісара ТАҢАТАРҚЫЗЫ