Мейірімді болайықшы, бауырлар!
Философияда «адамнан асқан мейірімді жаратылыс жоқ» деген ұғым бар. Мұны психология ғылымы «адамнан асқан қатыгез жаратылыс жоқ» деп те оқытады. Екеуі де абстрактілі түсінік. Өйткені, өмір біз үшін ортақ тақырып болғанымен, ол тақтайдай тегіс емес. Бірде бұлтты, бірде шуақты. Ал енді бірде адам сенгісіз сәттерге толы.
Өмірде бізге, яғни адамзатқа не жетіспейді? Бұл сұраққа жауап іздемеген саналы адам жоқ шығар. Адам өмірін зерттеумен айналысатын әлемдегі іргелі ғылыми орталықтар ХХІ ғасырдың басында адамзаттың өмірлік сұраныстарын материалдық қажеттілікпен байланыстырды. Кейін бұл тұжырым өзгерді. Тіпті жыл санап құбылды десек те болады. Құбылғаны соншалық «әлемді сұлулық құтқарады» дегендердің таяз ойы сезіммен ұштасып, адамдар арасындағы ақылға қонымсыз қарым-қатынастар қайғылы жағдайлармен аяқталды. Содан соң «әлем мейірімге мұқтаж» деген түсінік қалыптасты. Бұл түсініктің қалыптасуына адамның ойына кіріп-шықпайтын, үш ұйықтаса түсімізге енбейтін, естіп-білгенде сай-сүйегіміз сырқырап, төбе шашымыз тік тұратын жағдайлар себеп болды. Алайда, біз «сол мұқтаж мейірімді кім-кімге береді, қалай береді» дегенге тереңірек үңілмейміз. Үңілсек, адамзат баласы мейірімге мұқтаждықтан құтылар еді.
Бұл тақырыпта мақала жазып, қолға қалам алуымызға оқушылар арасындағы топтық төбелестердің, әлімжеттіктің, үлкеннің кішіге «салық» салып, үстемдік құрғысы келетін заңға қайшы іс-әрекеттерінің көбейіп кетуі себеп болды. Бір қарағанда бұл бұрын да болған, қазір де болып жатқан құбылыс секілді. Бірақ қазіргі қарым-қатынас, заң үстемдік құрған демократиялы қоғам бұрын, бүгін деген көзқарастан арылатын кездің келгенін көрсетіп отыр. Бұған өмірден көп мысал келтіруге болады. Өткен аптада облыс тұрғындарын дүр сілкіндіріп, әлеуметтік желіде қоғамдық резонанс туғызған Қазалыдағы жағдайдың өзі жетіп жатыр. Кеше көрші ауданда болған ауыр жағдай бүгін біздің ауданда болмасына кім кепіл? Әрине, ешкім кепілдік бере алмайды.
Жерде құлап жатқан оқушының басынан тепкілеу, өлімші етіп сабау және бұл оқиғаны ешкімнен қорықпай, заңнан сескенбей, тәртіпке бағынбай бейнежазбаға түсіріп, тарату – нағыз жауыздың қолынан ғана келетін іс. Жауыз деп жай айтып отырмыз. Қатыгез, қанішер, бұзық, тіпті тәлім-тәрбиеден жұрдай тексіз деуге де болады. Ал осынау жағымсыз теңеулерге ие жастар бірімізге бауыр, бірімізге таныс, енді бірімізге жақын туыс болғаны қандай өкінішті. Олар өздеріне ғана емес, ата-аналарына, шыққан тектеріне кір келтіріп, ұят іс, кешірілмес қателік жасады. Оған заң алдында да, ар алдында да жауап берері анық. Қазақ мұндай арам ниетті, ойы бұзықтардың бетіне түкіріп, елден аластатып, көшіріп жіберген. Өйткені қателіктің кешірілетіні, кешірілмейтіні бар. Жүгенсіз, бір сөзбен айтқанда Құдайды ұмытқан жастардың бұл әрекеті ешқандай ақтауға келмейді.
Өмір туралы ойлана қалсақ, Конфуцийдің ой-пікірлері қызық әрі мағыналы екенін түсінеміз. Данышпан бір еңбегінде «мейірім мен махаббат жоқ жерде өмір сүрмеген абзал» деп жазыпты. Конфуцийдің әлгі пікіріндегі «өмір сүрмеген абзал» деген сөз ешкімді ол ортадан кетіп қалуға меңзеп тұрған жоқ. Керісінше, сол ортаны мейірімге қарық қылып, махаббатқа, шапағатқа толтыруға шақырып тұр. Өйткені, дәл осы тұжырымының соңында ұлы ойшыл өз ой-пікірін «мейірімді ортада өмір сүруге ұмтылу – өмірдегі ең үлкен ұмытылыс» деп аяқтайды. Бұдан біз мейірімді болуды өзімізден бастауымыз қажет екенін түсінеміз.
Халқымыздың арғы-бергі тарихында мейірімділік, жанашырлық, қамқорлық қасиеттерінің алатын орны ерекше екені белгілі. Ата-бабаларымыз сан ғасырдан бері ұстанған Ислам діні де бізді ең алдымен мейірімді болуға шақырады. Ал мейірімнің адам бойына сіңісті болуы отбасындағы тәлім-тәрбиеге, ата-ананың балаға көрсететін үлгі-өнегесіне тікелей байланысты. Баланың қателігіне бірінші кезекте ата-ана жауап беруі қажет. Бұл пікірге «кім баласына жаман болсын» дейді деп пікір айтушылар табылуы мүмкін. Әрине, ешкім «жаман бол» демейді. Бірақ көп ата-ана баласын бақылаусыз қалдырады, тәртібіне мән бермейді, олар үшін уақыт бөлмейді. Сосын бақылаусыз бала бассыздыққа барады. Толып, тасынады, өзгені басынады. Сөйтіп жүріп құқық бұзады, қылмысқа ұрынады. Оған өкінеді де. Бірақ бәрі кеш болады. Кеш болмауы үшін әр ата-ана баласының тәрбиесіне бүгіннен, тіпті дәл қазіргі сәттен бастап мән беруі керек.
Хакім Абайдың «Адамзаттың бәрін сүй, бауырым деп» деген өлеңі бар. Қандай тамаша сөз, орнықты ой. Егер біз, адамзаттың бәрін сүйіп, бәріне мейіріммен, сүйіспеншілікпен, жанашырлықпен қарай алсақ, онда бүгініміз шуақты, ертеңіміз нұрлы болады. Шуақ пен нұр жанымызға жақсылық ұялату үшін өзіміз мейірімді болайық. Ал дөрекі сөз, ғайбат, өтірік, қатыгездік өмірімізді астан-кестен етеді. Сол үшін де жақсыдан үйреніп, жаманнан жиреніп, барынша көркем мінез танытуға тиістіміз. Баламыз көркем мінезді болуы үшін өзіміз көркем мінезді болуымыз қажет. Сонда ғана жастар арасындағы топтық төбелестер, әлімжеттік, үлкеннің кішіге «салық» салып, үстемдік құрғысы келетін заңға қайшы іс-әрекеттері азаяды.
Ақтөре ИБРАГИМҰЛЫ
Фото: ашық дереккөзден