Президент жаңа заңға қол қойды
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Заңсыз сатып алынған активтерді қайтару» жөніндегі жаңа Заңға қол қойды. Бұл Қазақстанның қоғамдық қатынастардағы әлеуметтік әділеттілікті қалыптастырудағы маңызды Актілердің бірі. Бүгін біз заңның басым бағыттары жөнінде тарқата жазатын боламыз.
Біріншіден, заңсыз сатып алынған активтерді мемлекетке қайтару туралы заң жобасының мақсаты мен мәні неде деген сұраққа жауап іздеп көрейік. Бірден ашып айту керек, бір жылдан бері Экономикалық ресурстардың заңсыз шоғырлануына қарсы іс-қимыл мәселелері жөніндегі ведомствоаралық комиссия жұмыс істеп келеді. Нәтижелер бар. Бірақ, одан әрі жұмыс істеу үшін жаңа тәсілдерді қолдану керек деген түсінік қалыптасты. Осы Заң жобасы арқылы біз заңсыз сатып алынған активтерді қайтару бойынша жаңа құралдар жинағын аламыз.
Бүгінгі таңда қолданыстағы заңнама заңсыз мүлікті қылмыстық процестік және әкімшілік процестік тәртіппен ғана қайтаруға мүмкіндік береді. Бұл ұзақ процесс, оның үстіне барлық уақытта нәтижелі бола бермейді. Сондықтан да заң жобасы халықаралық тәжірибеге, активтерді азаматтық тәртіппен ерікті немесе мәжбүрлеп қайтаруға негізделген жаңа рәсімдерді көздейді. Бұл туралы біз Мәжіліс депутаты Ерлан Саировқа хабарласып, пікірін білдік.
– Активтерді қайтару істері – күрделі жағдайлар. Олар азаматтық және қылмыстық істерге жатады және әдетте олардың ескіру мерзімдері болады. Басқаша айтқанда, қолданыстағы заңнама активтердің тиімді қайтарылуын қамтамасыз ете алмайды. Заңсыз сатып алынған активтерді қайтарудың негізгі тетігі азаматтық тәркілеу болып табылады. Бұл барлық жалпыға бірдей қабылданған халықаралық стандарттарға (Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл саласындағы конвенцияға, БҰҰ, ЭЫДҰ және Дүниежүзілік Банктің ұсынымдарына) және үздік шетелдік тәжірибеге сәйкес келеді, – дейді депутат.
Иә, заң жобасын әзірлеу кезінде Ұлыбритания, АҚШ, Германия, Канада, Австралия және басқа елдердің қылмыстық іс жүргізуден тыс, яғни азаматтық сот ісін жүргізу шеңберінде азаматтық тәркілеу арқылы мүлікті тәркілеу тетіктерін қолданатын тәжірибесі зерттелді. Азаматтық тәркілеудің мәні мынада екен. Мәселен, мүлікті тәркілеу үшін адам өзінің әкімшілік-билік өкілеттіктерін пайдаланып, активтерді заңсыз сатып алғанын не қылмыстық әрекетке қатысы бар екенін дәлелдеу қажет. Осы ретте, 1986 жылы Еуропалық Адам құқықтары жөніндегі комиссия «қылмыстық іс жүргізуден тыс тәркілеу кінәсіздік презумпциясына қайшы келмейді және негізгі мүліктік құқықтарды бұзбайды» деп жариялағанын айтпай өту мүмкін емес. Сондықтан азаматтық тәркілеудің қылмыстық және әкімшілік тәркілеуден айырмашылығы, ол ескіру мерзімдерімен және қылмыстық жауапқа тартудың ескіру мерзімдерімен шектелмейді.
Мәжіліс депутаты Ерлан Бияхметұлының пікірінше, азаматтық тәркілеу олигополиялардың әсерінен қабылдануы мүмкін ескі тексерулердің, актілер мен шешімдердің нәтижелерін назарға алмауға мүмкіндік береді.
Енді заң қолданылатын адамдардың тізбесіне нақты кім кіретіні жөнінде жазайық. Жаңа заң бойынша бұл тізімге мына адамдар кіреді. Олар қазіргі уақытта жауапты мемлекеттік лауазымдарды атқарып отырған және бұрын атқарған адамдар. Оларға Конституцияда көрсетілген барлық лауазымдар, Парламент депутаттары, Конституциялық Соттың судьялары, бұрынғы Конституциялық Кеңестің мүшелері, судьялар, Адам құқықтары жөніндегі уәкіл, барлық саяси мемлекеттік қызметшілер мен «А» корпусының мемлекеттік қызметшілері жатады. Мұнан бөлек бұл тізімге «олигархтар» деп аталатын ірі кәсіпкерлер де енеді. Мұны қарапайым тілмен айтқанда, әкімшілік-билік ресурстары мен таныстарының ықпалын пайдалану арқылы мүлік пен кіріс алғандар десек те болады. Сондай-ақквазимемлекеттік сектор кәсіпорындарының басшылары мен басқарушылары да заң қолданылатын адамдардың тізбесіне жатады. Мұнан бөлек Президент қол қойған осы Заң жоғарыда аталған субъектілермен аффилиирленген белгілі бір адамдар тобына да қолданылады. Бұл туыстарына, достарына, жақын қарамағындағыларға, яғни нақты емес, номиналды иелеріне ресімделген активтер мен заңсыз алынған мүлікті анықтауға мүмкіндік береді. Адал мемлекеттік қызметшілерге, кәсіпкерлерге және инвесторларға қорқатын ештеңе жоқ. Заң ұрлыққа қатысы бар сыбайлас жемқорлар мен олигархтарға қарсы жасалған.
Осы орайда заңсыз активтерді қайтару жөніндегі уәкілетті органның құзіреті мен өкілеттілігі жөнінде айтпай өту мүмкін емес. Өйткені, активтерді қайтару жұмысы – бұл аса маңызды жұмыс. Мұнда әртүрлі салалардан, оның ішінде азаматтық, қылмыстық құқық пен процестен, халықаралық заңнамадан, шарттық құқықтан арнайы білім қажет. Сондықтан Бас прокуратура жанынан мамандандырылған ведомство – Активтерді қайтару комитетін құрудың маңызы зор. Оның Ведомствоаралық комиссиядан айырмашылығы – расталған заңнамалық мәртебесі және біліктілігі жоғары мамандардан тұратын штаты, оның ішінде жеке сектордан – аудиторлар, қаржы аналитиктері, бағалаушылар, бухгалтерлер, наразылық беретін заңгерлер, прокурорлар болады. Болашақ уәкілетті органның нақты құзыретіне келетін болсақ, оған ақпаратты жинау, талдау және мониторинг жүргізу, ведомствоаралық өзара іс-қимыл және активтерді қайтару жөніндегі жұмысты үйлестіру, заңсыз активтерді іздеу және мемлекетке қайтару саласындағы халықаралық-құқықтық ынтымақтастық пен мемлекет атынан сот талқылауларына бастама жасау кіреді. Ал комитеттің ең негізгі міндеті – активтерінің «табиғи» және заңды түрде пайда болуына ақылға қонымды күмән тудыратын субъектілерді мұқият анықтау. Бұдан әрі осы ақпарат Активтерді қайтару жөніндегі комиссияға бұл адамдарды арнайы тізілімге енгізу немесе енгізбеу туралы ұсынысты қарап, тұжырымдау үшін берілетін болады.
Тізілімге енгізілген адамдар активтерді иемдену көздерінің заңдылығын растайтын декларациялар тапсыруға тиіс. Тізілімге енгізу активтерді қайтару рәсімінің алдын ала кезеңі болып табылады. Осы кезеңде адам өз активтерінің пайда болуының заңдылығын дәлелдеуге құқылы. Мұндай жағдайда адам тізілімнен шығарылады.
Ұсынылған құжаттарды қарау негізінде Комиссия алқалы түрде шешім қабылдайды. Одан әрі шаралар қабылдауды, оның ішінде қамтамасыз ету шараларын қабылдауды, активтерді ерікті түрде қайтару туралы келісім жасауды немесе адамды Тізілімнен шығаруды ұсыну жөнінде шешім нақтыланады. Декларант активтердің пайда болуын растамаған жағдайда, бұл активтер түсініксіз байлық деп танылады және заңнамалық тәртіппен тәркіленуге жатады. Әрі қарай, рәсімге сәйкес Комитет негізсіз байлықты мемлекет кірісіне айналдыру үшін сотқа жүгінеді. Сот Комитеттің құқығын мойындаған жағдайда бұл мүлік Арнаулы мемлекеттік қорға берілетін болады. Яғни, бәрі заң аясында әділетті түрде жүргізіледі. Заң бойынша ақша қазынашылықтағы арнайы шотқа түседі деп көзделіп отыр, ал мүлікті (ғимараттар, акциялар, кәсіпорындар және т. б.) осы мақсаттар үшін Қаржы министрлігі жанынан арнайы құрылатын басқарушы компания басқарады. Басқарушы компания Арнайы мемлекеттік қорды толықтырып отыру үшін қайтарылған активтерді өткізу функцияларын жүзеге асырады. Оның негізгі және жалғыз құрылтайшысы Үкімет болады.
Заңсыз алынған активтерді қайтару процесінің ашықтығын қамтамасыз ету де заңда қарастырылған. Жұмыстардың ашық болуын қамтамасыз ету мақсатында тұрақты негізде жұмыс істейтін комиссия құрылады. Оның құрамына қоғам қайраткерлері, депутаттар, Үкімет мүшелері кіреді. Бұл комиссияға Премьер-Министр басшылық етеді. Комиссия активтерді қайтару жөніндегі мәселелерді алқалы түрде қарайтын болады. Бұл жүргізіліп жатқан жұмыстың жаңа заман талабына сай ашықтығы мен қоғамдық бақылауда болуын қамтамасыз етеді. Соның аясында қандай да бір уағдаластықтарға немесе құқық бұзушылықтарға жол берілмейді. Себебі, комиссияның құрамына кіретін қатысушылар көп болғандықтан, қандай да бір мүддені жақтау немесе қандай да бір ақпаратты жасырып қалу мүмкін емес. Бұл азаматтық қоғамды дамытудың да алғышарттарының бірі деуге болады.
Комиссияның негізгі функциясына келер болсақ, комиссия мүшелері заңсыз алынған активтерді қайтару бойынша ұсыныстар әзірлеуге қатысады. Бұл ұсыныстарды уәкілетті орган қарауға міндетті болып табылады. Егер нақты бір адамның активтерінің заңдылығына күмән туындаса, Комиссияның ұсынысы бойынша уәкілетті орган мұндай адамды тізілімге енгізуі де мүмкін. Тізілімде субъектілер және олардың үлестес адамдары туралы мәліметтер де болады. Сонымен қатар азаматтық тәркілеу жөніндегі барлық негізгі шешімдер комиссия арқылы өтеді.
Тағы бір ерекше айтып өтетін жайт, активтерді тәркілеу тек сот шешімі бойынша ғана жүзеге асырылады. Адамдар азаматтық сот ісін жүргізу шеңберінде шешімдерге шағымдана алады. Осылайша, активтерді қайтаруға қойылатын халықаралық стандарттардың талаптары қарапайым: бәрі заңға негізделуі тиіс, тиісті процесс болуы керек, сот тарапынан бақылау болуға тиіс және қоғам үшін ашық болуға тиіс.
Ақтөре ИБРАГИМҰЛЫ